Ulrika Lundström på polisens rättsavdelning menar att polisen behöver få klarhet i vad som ska gälla för utländska registreringsnummer. Foto: Daniella Backlund//TT & Jimmy Gustafsson/Polisen.

Därför står polisen på sig mot bilisterna

Uppdaterad
Publicerad

Bindestreck eller inte – det är frågan. Polisen har valt att överklaga flera parkeringsärenden mot utländska bilister till Högsta domstolen för att få vägledande domar om vad som ska räknas som ett felaktigt inknappat registreringsnummer.

Uppdatering: Högsta domstolen har nu avgjort parkeringsärendena.

– Vi vill att lika ska behandlas lika och vi vill veta hur vi ska arbeta på vår nivå. Det är viktigt att det blir fastställt, säger Martin Sivertsson, jurist på polisens rättsenhet i Stockholm.

Plus granskar p-böter

Plus rapporterar om flera utländska bilister som har hamnat i tvist med svenska polisen över parkeringsböter. Detta trots att alla inblandade är överens om att bilisterna faktiskt har betalat sina parkeringsavgifter.

Bilisterna har knappat in för många – eller för få – bindestreck när de angett bilarnas registreringsnummer i samband med att de betalat för sina parkeringar.

Ska bedömas i högsta instans

När bilisterna sedan bestridit sina parkeringsböter till polisen har de fått avslag. Ärendena har sedan gått vidare rättsligt, och både polisen och bilisterna har överklagat ärendena i flera instanser.

I två av fallen har bilisterna fått rätt i hovrätten, och i två fall har polisen fått rätt. I april ska nu tre av fallen bedömas av Högsta domstolen.

”Lika ska behandlas lika”

Martin Sivertsson är den jurist som representerat Polismyndigheten i ärendena.

Martin Sivertsson, jurist på polisen. Foto: Polisen

– Vi anser att man inte har angett ett korrekt registreringsnummer om man lägger till eller tar bort tecken jämfört med vad som står på registreringsskylten, säger han.

Ska inte polisen fokusera på de bilister som verkligen försöker komma undan sitt betalningsansvar?

– Vi följer den rättspraxis som säger att även om man kan härleda en betalning till en viss bil i efterhand, så är det inte skäl för undanröjande om man har angett fel registreringsnummer.

”Viktigt att få klarhet”

Polisen har nyligen fått kritik från Justitieombudsmannen för ineffektiv handläggning av parkeringsärenden.

Är det rimligt att driva såna här rättsprocesser, när det samtidigt finns bilister som får vänta flera år på sina ärenden?

– Vi måste både korta ner handläggningstiderna och säkerställa att de beslut vi fattar är riktiga. Om domstolarna då inte är eniga är det viktigt att både bilisterna och våra handläggare får klarhet i vad som gäller, säger Ulrika Lundström, tf. avdelningschef på polisens rättsavdelning.

– Då leder det till en effektivare och snabbare handläggning av ärenden och färre processer.

”Parkeringsböter”

Egentligen är det bara i folkmun som det kallas parkeringsböter. De gula remsorna i vindrutan kan vara av två typer. ”P-böterna” i den här artikeln är av typen parkeringsanmärkning.

  • Parkeringsanmärkning – utfärdas på gatumark, till exempel ett på torg eller en gatuparkering. 2019 utfärdades över 1,5 miljoner parkeringsanmärkningar i Sverige.
  • Kontrollavgift – utfärdas på tomtmark, till exempel bostadsparkeringar och parkeringshus. Senast en uppskattning av antalet kontrollavgifter i Sverige gjordes var 2005. Då var antalet 1,1 miljoner, vilket kan jämföras med antalet parkeringsanmärkningar som samma år också var 1,1 miljoner.

Källor: Transportstyrelsen & Parkeringsutredningen (N2004:21/SOU 2006:109)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar p-böter

Mer i ämnet