Uppdatering: Högsta domstolen har nu avgjort parkeringsärendena.
SVT:s konsumentredaktion Plus rapporterar om tyska Sabine Middendorf, som hamnat i svenska Högsta domstolen efter att polisen överklagat fallet med hennes parkeringsbot. Hon betalade för sig och knappade in sitt tyska registreringsnummer med bindestreck mellan teckenblocken – vilket polisen ansåg var felaktigt.
Samtidigt som Sabine Middendorfs fall ska två snarlika fall också tas upp i Högsta domstolen i april.
”Orimligt”
Boel Flodgren är professor i handelsrätt vid Lunds universitet, och har fördjupat sig i det svenska parkeringssystemet.
– Det är orimligt att lägga hela risken för att tekniken inte klarar av små felaktigheter i inknappningen på bilisten, säger hon angående Sabines och de andra bilisternas rättsprocesser.
– Våra parkeringsregler kom till innan dagens betalkort och appar kom till och man lägger slentrianmässigt ansvaret på bilisten, så fort inte tekniken ger parkeringsövervakaren tillräckligt med information.
”Gammaldags”
Boel Flodgren är också kritisk till hur hela det svenska parkeringssystemet är uppbyggt. Ett system som hon anser bygger på omoderna lagar och som har alldeles för lite konsumentskydd inbyggt i sig.
– Vi behöver modernisera systemet, för det som domstolar och parkeringsbolagen rättar sig efter idag känns väldigt gammaldags, säger Boel Flodgren till Plus (som kommer att fortsätta att granska det svenska parkeringssystemet).
”Parkeringsböter”
Egentligen är det bara i folkmun som det kallas parkeringsböter. De gula remsorna i vindrutan kan vara av två typer. ”P-böterna” i den här artikeln är av typen parkeringsanmärkning.
- Parkeringsanmärkning – utfärdas på gatumark, till exempel på ett torg eller en gatuparkering. 2019 utfärdades över 1,5 miljoner parkeringsanmärkningar i Sverige.
- Kontrollavgift – utfärdas på tomtmark, till exempel bostadsparkeringar och parkeringshus. Senast en uppskattning av antalet kontrollavgifter i Sverige gjordes var 2005. Då var antalet 1,1 miljoner, vilket kan jämföras med antalet parkeringsanmärkningar som samma år också var 1,1 miljoner.
Källor: Transportstyrelsen & Parkeringsutredningen (N2004:21/SOU 2006:109)