Foto: TT

Electrolux: ”Inte konstigt med inbyggt batteri”

Uppdaterad
Publicerad

På Electrolux sladdlösa skaftdammsugare Ergorapido är det så dyrt att byta batteri att företaget rekommenderar sina kunder att köpa en ny dammsugare när det gamla batteriet slutat fungera. Men det här informeras kunderna inte om på företagets hemsida.

– I normalfallet ska konsumenten inte behöva byta batteri på de här dammsugarna. Batteriet ska räcka i princip hela produktens livslängd, säger Daniel Frykholm, informationschef på Electrolux, till SVT:s konsumentprogram Plus. 

Hur lång livslängd man som konsument kan förvänta sig från det laddningsbara batteriet kan Electrolux inte svara på.

– Det beror helt på hur man använder den. Hur ofta och hur länge, hur man laddar, håller rent och så vidare. Så vi kan inte säga exakta timmar eller år. Vissa exemplar har hållit i 10 år, andra tar slut tidigare.

”50 timmar låter för kort”

Det man kan säga säkert är att om batteriet slutar fungera inom tre år efter köp så har konsumenten rätt till reparation eller en ny produkt enligt konsumentköplagen. 

Kunden Jan-Olov Carlsson, som är missnöjd med sitt dammsugarköp, har räknat ut att hans batteri höll för drygt 50 timmars användning, spritt över fem år. 

– Det tycker jag låter för kort, säger Daniel Frykholm. 

– Men naturligtvis händer det att konsumentprodukter går sönder. Och då måste man få rätt information och rätt möjlighet att byta ut dem. 

När Jan-Olov Carlsson kontaktade Electrolux kundtjänst fick han besked att batteriet inte gick att byta, utan enda alternativet var att köpa en helt ny dammsugare. Det var ett felaktigt besked, säger Daniel Frykholm, som beklagar misstaget. Han säger även att man gärna diskuterar en lösning med kunden.

Daniel Frykholm förklarar att batteriet visst kan bytas, men då måste kunden lämna in dammsugaren på service vilket ofta blir så dyrt i förhållande till produktens värde att företaget inte kan rekommendera detta. Men om kunden ändå vill byta batteri så är det möjligt.

”Inget konstigt med inbyggt batteri”

Om det nu är så dyrt och krångligt att byta batteri i den här dammsugaren, varför fortsätter ni då att producera den?

– För att det är en jättebra dammsugare som fyller ett behov i miljontals hem. Men vi jobbar hela tiden på att förbättra den och göra den mer effektiv och förlänga batteritiden, säger Daniel Frykholm.

Han ser inget konstigt i att man säljer en produkt med inbyggt batteri, och hänvisar till att det finns mängder av sådana produkter.

– Det som är problemet är att det blir lite för dyrt att byta batteri i Sverige.

Men ni väljer ju att sälja produkten här i Sverige.

– Det är en global produkt, en av Electrolux mest populära, och i många länder kan du till en lite billigare penning få batteriet utbytt.

–Jag tycker det är lite tokigt att säga att vi inte skulle ta vårt miljöansvar för att det i Sverige råkar vara dyrt att utföra vissa serviceingrepp. Ur miljöperspektiv är det viktigaste för oss att materialet går att återvinna.

”Batteribyte ingen central fråga”

På Electrolux hemsida marknadsförs idag tre grundmodeller av skaftdammsugare, som i sin tur finns i en mängd olika varianter. På två av modellerna är det omöjligt för kunden själv att byta batteri, och i praktiken blir det alltså ofta orimligt dyrt att låta Electrolux göra det. Det här är dock inget man som kund kan hitta information om på Electrolux hemsida.

Kommer ni att ändra informationen på er hemsida?

– Vi vill att alla ska känna sig nöjda och få rätt information. Men eftersom man egentligen inte ska behöva byta batteriet så är det inte en central fråga, att man behöver få hjälp av en servicetekniker för att byta batteri.

Däremot ska kunderna självklart få korrekta svar på sina frågor i kontakt med Electrolux kundtjänst, menar Daniel Frykholm. 

– Och det måste vi se till att förbättra om det har fallerat den här gången. 

Se hela inslaget om dammsugaren –  i Plus på SVT Play.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.