Innan den här artikelns publicering har 26 personer kontaktat Plusredaktionen om ett och samma företag: Rive juridiska byrå. Plus har också pratat med fyra kommunala konsumentvägledare som har stöttat missnöjda konsumenter. Alla fyra är eniga om att byrån har varit alldeles för otydlig i sin prisinformation.
– Som vanlig privatperson köper man väldigt sällan juridiska tjänster, så kunskapen om hur en juristfirma debiterar är generellt sett väldigt låg. Det ska man som juridisk byrå vara medveten om, säger Cassandra Larsson, konsumentrådgivare vid Konsument Göteborg.
Flera anmälningar
Även Konsumentverket har märkt av missnöjet. Sedan 2018 har myndigheten tagit emot 19 anmälningar och de har också fått in 50 klagomål till upplysningstjänsten “Hallå konsument”.
Konsumentombudsmannen (KO) har granskat anmälningarna, bland annat genom att lyssna på ljudfiler innehållande samtal mellan byrån och kunderna. Myndigheten gör nu bedömningen att byrån inte berättat för sina kunder om hur resekostnaderna har beräknats, och inte heller uppmärksammat kunderna om att det funnits kompletterande prisinformation i de allmänna villkoren.
KO stämmer juristbyrån
Under hösten har byrån uppdaterat villkoren med förtydliganden, och uppger också att de infört flera ändringar av sin arbetsmetod, för att bli tydligare mot sina kunder. Trots det väljer KO nu att stämma företaget i Patent- och marknadsdomstolen.
– Vi anser att deras prisinformation har varit för otydlig och vi vill att domstolen prövar det. Vi vill också att domstolen genom en dom tvingar bolaget att lämna tydligare information om priset, säger Ida Nyström, processråd på KO.
KO vill också att en dom tvingar byrån att informera om att att de reser med privatplan.
Välkomnar rättslig prövning
I sina allmänna villkor skriver Rive juridiska byrå visserligen att de kan komma att använda egna privatplan, men uppger samtidigt att “det inte är brukligt att byrån yttrar sig i kostnadshänseende om annat än själva arvodekostnaden då andra kostnader inte på förhand är möjliga att uppskatta eller oftast ens känna till”.
Även om företaget nyligen har gjort ändringar för att bli tydligare anser de också att de var tillräckligt tydliga redan tidigare. Därför välkomnar de nu en rättslig prövning.
– Det är jättebra att vi får fram en tydlig praxis på det här området, för det har inte funnits tidigare, säger Henric Einarsson, arbetsrättsjurist på Rive juridiska byrå.
Följ hela Plus granskning av juridiska tjänster här – och tipsa reportern!