Sedan april i fjol har Konsumentverket förhandlat med branschföreningen NIX-telefon, om hur man kan stärka konsumentskyddet kring NIX-registret. Bakgrunden är ett omfattande missnöje med telefonförsäljning i allmänhet, och kritik mot att NIX inte ger ett tillräckligt skydd i synnerhet.
I dag innehåller NIX en rad undantag, bland annat för företag som konsumenten redan har en relation till, och företag där man lämnat ett samtycke till kontakt.
– Det finns för många undantag som gör det möjligt att ringa till konsumenter som tydligt sagt ifrån att de inte vill bli uppringda, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell till SVT Nyheter.
Strandade förhandlingar
Men trots tio månaders förhandling har man inte lyckats komma fram till några nya regler. Parterna är fortsatt oense på en rad punkter och Konsumentverket säger nu upp branschöverenskommelsen om registret.
I ett brev till regeringen skriver Cecilia Tisell att dagens regler ”på ett oacceptabelt sätt medger ett kringgående av det skydd som NIX-Telefon är avsett att ge”.
NIX-telefons ordförande Jonas Edström beklagar uppsägningen, men håller fast vid att undantagen i NIX är nödvändiga.
– Det här är en avvägning mellan medborgarnas och företagens intresse. Det är viktigt att kunna nå konsumenterna med marknadsföringsmeddelanden.
Två punkter
Enligt Konsumentverket är parterna framför allt är oense på två punkter: Den ena handlar om när en konsument godkänner att ta emot marknadsföring från olika bolag på en lista, till exempel på nätet.
Konsumentverket tycker då att konsumenten ska få kryssa för vilka företag man vill ha reklam från, medan NIX-Telefon tycker att det räcker om man kryssar vilka bolag man inte vill ha reklam från.
Man är också oense om hur länge ett företag ska få ringa upp existerande kunder. Konsumentverket menar att man endast ska få göra det så länge man har ett avtal, till exempel ett abonnemang. NIX-telefon tycker att man ska få ringa under ett halvår eller ett år, eller i undantagsfall ännu längre, även efter att avtalet är avslutat
Kräver skriftlig bekräftelse
Konsumentverket uppmanar nu regeringen att gå vidare med ett lagförslag som kräver skriftlig bekräftelse från konsumenten vid telefonförsäljning. Verket vill också se ett så kallat opt in-förfarande, där telefonförsäljning bara blir tillåten till konsumenter som uttryckligen samtyckt till det.
–Det vore bra om man fick registrera sig för samtycke, att det inte ska vara tillåtet att ringa om man inte samtyckt i förväg, säger Cecilia Tisell.
Vore det inte döden för telefonförsäljare?
–Jag tror det största hotet mot telefonförsäljning är konsumenternas bristande förtroende.
Därför ringer säljarna – trots NIX
- Om du självmant lämnat person- och kontaktuppgifter till ett företag så får de ringa till dig även om telefonen är spärrad. Det krävs dock att du erbjudits möjlighet att tacka nej till kontakt, men inte gjort det.
- Se upp för tävlingar och undersökningar på internet. Genom att delta kan du, utan att vara medveten om det, ge tillåtelse till företag att kontakta dig.
- Du har någon form av kundförhållande till ett företag. Då har företaget rätt att lämna erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster som ditt avtal med dem gäller, även om numret är spärrat.
- Även efter att avtalet är avslutat kan företaget fortsätta att ringa med erbjudanden i upp till ett år. Dock inte längre.
- Om du någon gång samtyckt till att vissa företag eller organisationer får ringa till dig i marknadsförings, försäljnings- eller insamlingssyfte behöver dessa inte kolla om du begärt spärr. Samtycket måste dock vara så tydligt formulerat att du förstår att de kommer att ringa upp dig.
- Det är gratis att spärra ett telefonnummer hos NIX. Det finns företag med snarlika namn som tar betalt för spärrtjänsten.
Fakta: telefonförsäljning
- Telefonförsäljning är en illa omtyckt försäljningsmetod. Bara var hundrade konsument är positiv till att bli uppringd av företag där man inte redan är kund, och samtalen uppfattas ofta som både störande och vilseledande.
- Granskningar i bland annat SVT Nyheter har också visat att oseriösa företag kunnat lura många konsumenter, exempelvis äldre och sjuka, innan de stoppats.
- Telefonförsäljningsbranschen har försökt möta kritiken med egna etiska regler och med det så kallade NIX-registret, där man sedan 1999 kan anmäla att man inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare.
- Sedan 2013 kan man ”nixa” även sin mobiltelefon, en förändring som kritiserades eftersom branschen samtidigt släppte sitt förbud mot att ringa mobiltelefoner.
- 2015 slog en statlig utredning fast att NIX inte ger ett tillräckligt bra skydd mot oönskad marknadsföring, och Konsumentverket har sedan april 2016 förhandlat med branschföreningen NIX-telefon om ett stärkt konsumentskydd i NIX.