Förbudet trädde i kraft den 7:e november 2019 och om det överträds kommer Telefonihuset och företagets vd tvingas betala en straffavgift på en miljon – respektive en halv miljon – kronor vardera. Förbudet är tillfälligt och gäller fram tills att den slutgiltiga domen* kommer.
Menar att verksamheten i stort bedrivits korrekt
Bakgrunden till förbudet är den stämning som Konsumentombudsmannen (KO) lämnade in till domstolen i september efter att omkring tusen personer klagat på Telefonihusets säljmetoder.
Företaget håller dock inte med om uppgifterna i KO:s stämning, utan menar att verksamheten som helhet bedrivits korrekt. I sitt yttrande till domstolen skriver Telefonihuset, som tidigare hette Mobile group, att man varken med avsikt eller systematik vilselett konsumenter. Att vissa fel begåtts är korrekt, men enligt företaget har man sett över sina rutiner för att komma till rätta med problemen.
Anser att mediadrev bidragit till fler anmälningar
Företaget skriver även att det finns flera orsaker till att så många konsumenter anmält just Telefonihuset till Konsumentverket. Företaget menar att man varit utsatt för ett mediadrev och att anmälningsbenägenheten stigit på grund av att Telekområdgivarna och andra aktörer aktivt uppmanat folk att anmäla Telefonihuset.
Även SVT:s konsumentredaktion Plus har kontaktats av flera drabbade konsumenter, en av dem är Thomas Karlsson i Köping som fick krav på nästan 30 000 kronor för en tjänst som han anser att han inte beställt.
Har brutit samarbete med konsulter efter kritik
Företagets vd skriver till Plus att Telefonihuset inte bedriver någon telefonförsäljning alls, utan att de eventuella fel som begåtts har gjorts av företagets konsultbolag. Han skriver även att man efter kritiken brutit samarbetet med dessa konsultbolag och Thomas Karlsson har efter Plus granskning fått besked om att hans avtal makulerats.
*UPPDATERING: Den 18 juni 2020 dömdes Telefonihuset i Patent- och marknadsdomstolen.