– Konsumenten har rätt att säga upp avtal på vilket sätt som helst så länge man kan styrka att man är abonnenten, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.
– Dessutom har konsumenten bevisbördan för att man har sagt upp avtalet, och om det görs muntligt så blir det i princip omöjligt om man inte spelar in samtalet. Så därför är det här dubbelt olyckligt.
Skriftlig uppsägning bäst för konsumenten
SVT:s konsumentredaktion Plus granskning av mobilrelaterade problem visar att både Telia och Telenor uppmanat kunder att ringa kundtjänst om man vill säga upp sitt mobilabonnemang.
Jennifer Enzinger nekades upprepade gånger att få säga upp sitt avtal skriftligt när hon kontaktade Telias kundtjänst per mejl. Både Telia och Telenor har även haft formuleringar på sina hemsidor om att kunder behöver ta kontakt per telefon för att kunna säga upp sina avtal.
– Det är inte okej. Är det något man ska rekommendera så är det snarare att säga upp skriftligt, om man tänker på konsumenten, säger Mattias Grafström på Telekområdgivarna.
Svårt att bevisa att muntlig uppsägning gjorts
Teleoperatörerna beklagar att kunder fått felaktig information och båda företag har nu justerat informationen på sina hemsidor.
Så sent som förra året tog Allmänna reklamationsnämnden (ARN) upp en tvist där konsumenten menade att ett mobilabonnemang sagts upp, medan operatören hävdade det motsatta.
”Effektivitet får inte gå ut över rättssäkerhet”
Trots att konsumenten kunde visa samtalslistor över uppringda nummer och vittnesmål från en person som närvarat under uppsägningssamtalet så kom ARN fram till att konsumenten inte lyckats styrka att uppsägningen verkligen hade gjorts. Något som visar på vikten av skriftlig dokumentation, enligt Mattias Grafström.
– Teleoperatörerna får inte låta effektivitetsskäl gå ut över rättssäkerheten för konsumenten.