• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Trygg-Hansa: Vi har väntat på Tesla

Uppdaterad
Publicerad

Trygg-Hansa uppger att de inte har kunnat hjälpa paret Lindqvist Pavlovic, som efter flera månader fortfarande inte fått tillbaka sin bil. Försäkringsbolaget menar att de inte har kunnat agera eftersom de inte fått instruktioner från biltillverkaren Tesla.

Plusredaktionen har i sin pågående granskning av försäkringar berättat om paret Camilla och Nenad Lindqvist Pavlovic som krockade sin nya teslabil. Trots vagnskadegaranti och märkesförsäkringen ”Insure My Tesla” från Trygg-Hansa har de inte ersatts med en ny bil och den skadade bilen står fortfarande på verkstaden mer än fyra månader senare.

Fortfarande vet inte Camilla och Nenad när deras bil ska bli klar och paret har nu anmält Trygg-Hansa till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Plus granskar försäkringar

Försäkringsbolaget får kritik

Det är Trygg-Hansa som tagit fram försäkringen Insure my Tesla.

Utöver försäkringen har de också i uppgift att administrera Teslas vagnskadegaranti. Därför var det till dem som Camilla och Nenad vände sig när deras bil blev skadad i juli. Men sedan dess har ingenting hänt.

Att det tagit så lång tid kritiseras av Konsumenternas Försäkringsbyrå som menar att sådana här ärenden ska hanteras skyndsamt och att Trygg-Hansa borde ha bytt in bilen eftersom ingen reparationsanvisning fanns för skadan vid skadetillfället.

Har väntat på Teslas besked

Joseph Borenstein, pressansvarig på Trygg-Hansa, menar att de aldrig fått en formell begäran att byta in bilen från Tesla. Därför har de varit tvungna att vänta in att det ska tas fram en reparationsanvisning för att reparera skadan.

Joseph Borenstein beklagar dock att det tagit så lång tid att få fram en sådan anvisning, men uppger också att försäkringsbolaget inte kommer att ersätta paret för de extrakostnader de haft under dessa månader, annat än de 100 kronor per dag i max 65 dagar som man kan få om man använder egen bil istället för hyrbil.

– Jag förstår att Camilla och Nenad är frustrerade men vi har väntat på att biltillverkaren ska ta fram en reparationsanvisning, så vi har inte kunnat göra något mer, säger han.

Nu ska bilen lagas

På frågan om hur länge ”så fort som möjligt” är, har han inget svar.

“Nu har bildelar beställts och reparationsanvisningen finns hos verkstaden så nu kan reparationen påbörjas snart om den inte redan påbörjats” skriver Trygg-Hansa i sitt svar till ARN.

Men när Camilla ringde till verkstaden efter Trygg-Hansas svar så fick hon veta att verkstaden förvisso hade anvisningarna men att de inte hade någon aning när reservdelen skulle komma. De kunde återigen inte ge något svar om när reparationen kan påbörjas eller vara klar. 

”En serie olyckliga omständigheter”

Tesla skriver i ett mejl till Plusredaktionen att reparationen av bilen skulle påbörjas den 20 november. Enligt företaget har verkstaden på begäran av Tesla skickat en anfordran om inlösen av bilen till Trygg-Hansa som inte godkändes. Företaget skriver också:

”På grund av en serie olyckliga omständigheter i kontakten mellan inblandade parter kring denna bils unika skada har kunden drabbats, vilket Tesla djupt beklagar.”

Följ hela Plus pågående granskning av försäkringar här – och tipsa reportern!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar försäkringar

Mer i ämnet