Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Statsminister Ulf Kristersson (M) säger att det finns skäl att vara orolig över al-Azhar-universitetets globala bojkott-uppmaning av svenska varor. Foto: Per Lärka

Kristersson varnar för sunni-bojkotten: ”Ta ned tonläget”

Uppdaterad
Publicerad

Efter den anti-islamska aktionen utanför Turkiets ambassad i Stockholm, där Rasmus Paludan brände ett exemplar av Koranen, reagerar det sunnimuslimska lärosätet al-Azhar-universitetet i Kairo med att uppmana till global bojkott av svenska varor.

– Det är klart att det här riskerar att bli väldigt dåligt för svenska företag, säger statsminister Ulf Kristersson (M).

Statsminister Ulf Kristersson anser att det är ”olyckligt” att al-Azhar-universitetet i Kairo manar till global bojkott mot produkter från Sverige och Nederländerna efter förra veckans koranaktioner.

– Det är klart att det här inte är bra för Sveriges relationer med andra delar av världen, och också många viktiga muslimska länder, säger han.

Risk för svenska företag

Kristersson menar att ”vi måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt”.

– Stå upp för den svenska yttrandefriheten och samtidigt förstå att människor i andra länder blir upprörda och känner sig kränkta.

Kristersson varnar för att al-Azhar-universitetets bojkott-uppmaning riskerar att ”bli väldigt dåligt” för svenska företag som verkar internationellt.

Manar till lugn

Kristersson säger att det finns skäl att vara orolig och manar återigen till lugn. Han betonar att Sverige har ett allvarligt säkerhetspolitiskt läge och att en god dialog med Turkiet är viktig för ett snabbt Natomedlemskap.

– Man har rätt tycka olika mellan länder och mellan människor, men ta ned tonläget och besinna oss, säger han.

Svantesson inte orolig

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) framhåller att svenska företag och varumärken har gott rykte och är omtyckta runt om i världen. Hur bojkotten kommer att slå återstår att se, anser hon.

– Det är väldigt svårt att veta och förutse. Det kan naturligtvis ha en negativ inverkan, men svenska företag står i grunden starka och jag hoppas att det ska förbli så och att det ska dämpas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.