Nofatel fick i april i fjol ett toppbetyg med orden ”Alltid hjälpt oss med telefonin, blev smidig överflytt till Telavox. Får alltid hjälp när jag behöver det! 5/5”.
Kruxet är att personen som skrivit betyget inte alls är kund hos Nofatel. I själva verket jobbar kvinnan just på Nofatel.
När vi frågar vd Magnus Pettersson varför en anställd skriver fejkade lovord tror han först inte på uppgifterna.
Ändras efter SVT-intervju
Några dagar efter intervjun med SVT ändrades betyget i omgångar och lydde ”Mycket fin utsikt från balkongen!” innan det togs bort.
– Det stämmer, det är hon ska har skrivit det, säger Magnus Pettersson.
SVT har hittat flera positiva betyg från andra anställda som också utger sig för att vara Nofatels kunder.
– Det är beklagligt, säger Magnus Pettersson.
I klippet nedan hör du Magnus Pettersson om omdömen som skrivits av anställda – och en tidigare kund som skrivit en bra recension för att komma ur ett avtal med Nofatel:
Så här har SVT gjort granskningen:
SVT Nyheter Blekinge har varit i kontakt med 15 kunder runt om i landet som mellan åren 2012 och 2023 hamnat i konflikt med Nofatel.
Vi har läst alla recensioner på reco.se, google.com och trustpilot.com om Nofatel och därefter sökt kontakt med ett stort antal av de kunder som postat inläggen.
Samtliga som vi fått kontakt med har känt sig lurade och dåligt behandlade av Nofatel och de olika fall som vi fått insyn i sträcker sig från 2012 fram till 2023.
Gemensamt för den här gruppen kunder är att deras berättelser överensstämmer med varandra. Flera av de kunder som SVT pratat med berättar att de först uppvaktats av säljare, att de därefter skrivit på ett avtal men sedan upplevt att beställningen inte stämde överens med vad säljaren muntligen lovat.
Endast i ett av de 15 fall som SVT tittat närmare på har Nofatel annullerat avtalet utan något motkrav, sedan det uppdagats att säljaren uppträtt bedrägligt mot kunden.