Under hösten 2022 nåddes Telavox av information om ett ökat antal missnöjda kunder efter att de kontaktats av Nofatels säljare.
I ett mejl till SVT Nyheter skriver Telavox vd Viktor Karlsson att de då valde att granska uppgifterna och kom fram till att en majoritet av kunderna var positiva och att kritiken främst gällde ett antal säljare på företaget. Telavox erbjuder lösningar för telefoni, växel och chat.
Väljer att bryta med Nofatel
Men efter SVT:s avslöjande om att Nofatel fått ett antal missnöjda kunder att skriva positiva recensioner på nätet mot löfte om att slippa fullfölja ingångna avtal, väljer Telavox att avbryta samarbetet.
“Det här, tillsammans med de åtgärder vi tidigare satt in, gör att vi omgående säger upp vårt avtal med Nofatel”, skriver Viktor Karlsson.
”Vi kommer nu att lägga all vår energi på att kontakta alla de kunder som drabbats av Nofatels oetiska beteende.”
I klippet nedan hör du flera företagare som känner sig lurade av Nofatel:
Så här har SVT gjort granskningen:
SVT Nyheter Blekinge har varit i kontakt med 15 kunder runt om i landet som mellan åren 2012 och 2023 hamnat i konflikt med Nofatel.
Vi har läst alla recensioner på reco.se, google.com och trustpilot.com om Nofatel och därefter sökt kontakt med ett stort antal av de kunder som postat inläggen.
Samtliga som vi fått kontakt med har känt sig lurade och dåligt behandlade av Nofatel och de olika fall som vi fått insyn i sträcker sig från 2012 fram till 2023.
Gemensamt för den här gruppen kunder är att deras berättelser överensstämmer med varandra. Flera av de kunder som SVT pratat med berättar att de först uppvaktats av säljare, att de därefter skrivit på ett avtal men sedan upplevt att beställningen inte stämde överens med vad säljaren muntligen lovat.
Endast i ett av de 15 fall som SVT tittat närmare på har Nofatel annullerat avtalet utan något motkrav, sedan det uppdagats att säljaren uppträtt bedrägligt mot kunden.