Företagsskylt och soptunnor framför vitt hus med grönt tak. Man i närbild med mörkt hår, Magnus Pettersson vd för Nofatel på Saltö i Karlskrona.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nofatels vd, Magnus Pettersson, avfärdar att företaget medvetet skulle lura kunder. Foto: SVT

Efter SVT:s granskning – Nofatel i Karlskrona stänger

Uppdaterad
Publicerad

Telefoniföretaget Nofatel på Saltö i Karlskrona lägger ner sin verksamhet som en följd av SVT:s uppmärksammade granskning.

I flera publiceringar har SVT sedan i somras avslöjat hur företaget Nofatel medvetet lurat företagare över hela landet att teckna sig för dyra telefonabonnemang och bredband. Före detta anställda har berättat i reportage att blåsningar skett med ledningens goda minne.

Nofatel har också fått ett antal missnöjda kunder att skriva positiva recensioner på nätet mot löfte att slippa fullfölja ingångna avtal. Efter SVT:s avslöjande har bland annat Telavox valt att bryta samarbetet.  Nofatel har i gengäld stämt Telavox på 16,5 miljoner kronor i skadestånd och för uteblivna framtida intäkter.

SVT granskar telefoniföretaget Nofatel i Karlskrona

Lämnar Saltö

Under fredagen kom beskedet att Nofatel stänger och företaget kommer att flytta ut från sina lokaler på Saltö nästa vecka.

Enligt uppgifter ska samtliga anställda ha sagt upp sig utom en, som kommer att bli uppsagd på grund av arbetsbrist då företaget inte har några kunder kvar att samarbeta med.

Vd Magnus Pettersson vill inte kommentera beskedet, men bekräftar att 15 anställda nu inte längre har något arbete.

– Ni har fördärvat hela mitt företag, säger han.

Så här sa Magnus Pettersson om Nofatels framtid i samband med granskningen i somras.

Företagsskylt med loggor för Nofatel och Nofasys. Magnus Pettersson, vd för Nofatel, i närbild. Saltö, Karlskrona.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nofatels vd Magnus Pettersson berättar i klippet varför han lämnar företaget.

Så här har SVT gjort granskningen:

SVT Nyheter Blekinge har varit i kontakt med 15 kunder runt om i landet som mellan åren 2012 och 2023 hamnat i konflikt med Nofatel.

Vi har läst alla recensioner på reco.se, google.com och trustpilot.com om Nofatel och därefter sökt kontakt med ett stort antal av de kunder som postat inläggen.

Samtliga som vi fått kontakt med har känt sig lurade och dåligt behandlade av Nofatel och de olika fall som vi fått insyn i sträcker sig från 2012 fram till 2023.

Gemensamt för den här gruppen kunder är att deras berättelser överensstämmer med varandra. Flera av de kunder som SVT pratat med berättar att de först uppvaktats av säljare, att de därefter skrivit på ett avtal men sedan upplevt att beställningen inte stämde överens med vad säljaren muntligen lovat.

Endast i ett av de 15 fall som SVT tittat närmare på har Nofatel annullerat avtalet utan något motkrav, sedan det uppdagats att säljaren uppträtt bedrägligt mot kunden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar telefoniföretaget Nofatel i Karlskrona

Mer i ämnet