Här hittar du alla publiceringar i SVT:s granskning av telefonibolaget Nofatel.
När SVT Nyheter Blekinge letar efter nöjda kunder på nätet kommer vi i kontakt med flera av de personer som skrivit positiva omdömen.
Men det visar sig snabbt att de nöjda kunderna inte alls är nöjda. Tvärtom.
Under rubriken “Tillmötesgående och flexibla” skriver företagaren Hans Backman i Stockholm att “fel orsakades av en för bra och trevlig säljare” i samband med att han skrev under avtalet. Men han uttrycker tacksamhet för hjälpen han sedan fick.
Varken tacksam eller nöjd med Nofatel
Men i verkligheten är inte Hans Backman tacksam eller nöjd med Nofatel.
Men när han ville bryta sitt kontraktet ställdes motkrav från företaget, i form av ett positivt omdöme på nätet.
– Jag kunde ha sagt att jag inte ska skriva nåt snällt, och jag tänkte på det länge och att jag då får betala allt. Men en det vara ju ganska mycket pengar det handlade om, säger Hans Backman.
I efterhand skäms han.
– Det kändes inte så bra, säger han.
”Gjorde det för att rädda mitt skinn”
En företagare i Varberg hyllar Nofatel med högsta betyg på nätet och för all hjälp han fått. Men inte heller det är sant.
I själva verket gav företagaren inledningsvis underbetyg åt Nofatel, men ombads ersätta den med beröm.
Med facit i hand skäms även den företagaren för att han lovordade företaget.
– Det känns inte bra egentligen, jag gjorde det bara för att rädda mitt eget skinn. Jag ville slippa lägga ut pengarna, säger han.
I klippet ovan hör du Nofatels vd besvara kundernas påstående om att de tvingats skriva positiva omdömen.
Så här skrev Nofatel till kunden i Varberg:
SVT har tagit del av mejlet från en mellanchef på Nofatel till företagaren som ledde fram till det publicerade toppbetyget:
“OM du tar bort alla dina recensioner på Nofatels sidor och Telavox sidor och istället skriver nya på både Novatel och Telavox och ger oss 5 stjärnor och några fina ord så går vi med på att efter vi sett detta och förutsatt att recensionerna inte tas bort av dig, så kommer vi att backa och annullera ditt avtal hos oss. Om du inte går med detta, så kommer vi inte att lyfta en sten till för dig, du har tjabbat med oss i 14 månader nu, du borde också vara ganska less nu så mitt råd är att du tar vår deal nu.”
Så här har SVT gjort granskningen:
SVT Nyheter Blekinge har varit i kontakt med 15 kunder runt om i landet som mellan åren 2012 och 2023 hamnat i konflikt med Nofatel.
Vi har läst alla recensioner på reco.se, google.com och trustpilot.com om Nofatel och därefter sökt kontakt med ett stort antal av de kunder som postat inläggen.
Samtliga som vi fått kontakt med har känt sig lurade och dåligt behandlade av Nofatel och de olika fall som vi fått insyn i sträcker sig från 2012 fram till 2023.
Gemensamt för den här gruppen kunder är att deras berättelser överensstämmer med varandra. Flera av de kunder som SVT pratat med berättar att de först uppvaktats av säljare, att de därefter skrivit på ett avtal men sedan upplevt att beställningen inte stämde överens med vad säljaren muntligen lovat.
Endast i ett av de 15 fall som SVT tittat närmare på har Nofatel annullerat avtalet utan något motkrav, sedan det uppdagats att säljaren uppträtt bedrägligt mot kunden.