Enligt uppgifter så är det alla kommuner i länet som har drabbats av strul med trygghetslarmen, som finns hemma hos flera äldre.
– Det är samma fel i alla kommuner, vi har haft samma leverantör sedan i våras. Men det är första gången det blir problem med den här leverantören, vad jag vet, säger Leila Rudelius, presskommunikatör i Karlshamns kommun.
Ingen kommunikation
Bakgrunden är att företaget Tunstall som levererar larmen, har bytt kundportal. Företaget sa att problemet skulle fixats i torsdags, men drygt en vecka senare är det fortfarande problem.
– De har ju inte svarat oss, de har varit väldigt svårtillgängliga. Så det har varit en dålig dialog. Vi pratade med dem i torsdags och sen har de varit tysta. Tills vi sa att vi skulle prata med media. Då ringde de oss direkt och sa att de skulle prioritera oss i Karlshamn, berättar Rudelius.
”Provlarma inte”
Leila Rudelius uppmanar äldre att inte provlarma för att se om problemet försvunnit. Då belastas systemet ytterligare och de som verkligen behöver hjälp kanske inte kommer fram.
– Larma inte i onödan, utan avvakta tills vi meddelar att det funkar. Men om du verkligen behöver hjälp ska du självklart larma.
Totalt är det 840 personer i Karlshamns kommun som i dagsläget har trygghetslarm. I klippet berättar hemtjänstschef Maria Bengtsson att strulet inte ska ha lett till några allvarliga konsekvenser som krävt sjukhusvård.
”Normalt innan veckans slut”
Tunstall meddelar via sin hemsida att de nu dubblerat antalet resurser och bedömer att svars- och utringningstiderna ska vara normala igen innan veckans slut.
– Jag beklagar rådande situation och förstår den inverkan detta har för människor i behov av vård och omsorg. Vi gör allt vi kan för att normalisera läget, säger företagets VD Johan Lenander.