I helgen lastades de första 200 rören till Nordstream 2 av i Stillerydshamnen i Karlshamn.
– Det känns väldigt, väldigt skönt att vi är igång, säger Mats Olsson, vd för Karlshamns hamn.
Nobben av Gotland
Inledningsvis kommer det en rörleverans varannan dag för att sedan öka till en leverans om dagen. Eftersom Nord Stream fick nobben av Gotland, kommer Karlshamn att få mellanlagra desto fler rör i väntan på läggning, ungefär 40.000 stycken. Även på två finska orter, Kotka och Hanko-Koverhar, och i tyska Mukran kommer rör att mellanlagras.
Den nya dubbelrörledningen, Nord Stream 2, ska gå parallellt med Nord Stream 1, som togs i drift 2011–2012 och då var den längsta obrutna undervattenledningen i världen.
NORDSTREAM 2
Sedan tidigare finns Nord Stream 1, en dubbel rörledning från Ryssland till Tyskland, som används som pipeline för rysk naturgas. År 2020 planeras Nord Stream 2 att tas i bruk, vilket fördubblar kapaciteten från 55 till 110 miljarder kubikmeter gas per år. Sträckningen blir densamma, förutom i Finska viken.
Projektet kostar cirka åtta miljarder euro och drivs av företaget Nord Stream, där det ryska, statsägda bolaget Gazprom är majoritetsägare.
Havsbottnens utformning avgör hur rören läggs. På vissa sträckor läggs de på en bädd av stabiliserande stenkross, på vissa grävs de ner i en ränna.
Varje rör är 12,2 meter långt, har en yttre diameter på 1,3 meter och väger cirka 24 ton. Rören kläs i betong så att de blir tunga och ligger stabilt på botten. Rören svetsas successivt ihop under läggningen, som kommer att utföras dygnet runt.
Totalt i Sverige beräknas projektet generera 300 årsarbeten under en treårsperiod. Karlshamns hamn har anställt 30 personer för mottagande och lagring av rören. När de ska börja levereras behöver ytterligare 40 till 50 personer anställas.
Källa: Nord Stream och Karlshamns hamn