- 2017: Regionerna Blekinge och Kronoberg samt kommunerna Olofström, Karlshamn, Osby och Älmhult undertecknade en avsiktsförklaring om att finansiera persontrafiken, som då beräknades kräva investeringar på 250 miljoner kronor. Region Blekinge beslutade då att skjuta till 50 miljoner kronor.
- Volvo och Karlshamns hamn skrev också på avsiktsförklaringen om att betala sina egna kostnader för att ansluta till Sydostlänken.
- Trafikverket beräknade då kostnaderna för godsjärnvägen till 2,3 miljarder kronor.
- 2022: Regeringen gav besked om att satsa 3,9 miljarder på Sydostlänken med byggstart 2027-2028.
- 2023, mars: Regeringen beslutar att ny möjlig byggstart är mellan 2028 och 2033.
- November: De styrande politikerna i Region Blekinge och Region Kronoberg meddelade att de inte längre vill satsa på persontrafik på Sydostlänken, ett besked som enligt Trafikverket äventyrade hela satsningen. Men samma månad tvärvände politikerna och hoppade på persontågtrafiken igen.
- Prislappen för Sydostlänken beräknas till 5,3 miljarder kronor, varav regionerna och kommunerna tillsammans ska investera 405 miljoner kronor i persontrafiken. De ska vardera betala: Region Blekinge (115 miljoner), Region Kronoberg (35 miljoner), Älmhults kommun (50 miljoner), Osby kommun (20 miljoner), Karlshamns kommun (90 miljoner) och Olofströms kommun (95 miljoner).
- 2024, januari: Regeringen beslutar att Trafikverket ska minska kostnaderna för Sydostlänken och göra en förnyad bedömning om byggstart, något som ska redovisas den 26 april. Arbetet med delar av Sydostlänken pausas fram tills dess.
- Mars: Riksdagsledamoten Heléne Björklund (S) från Sölvesborg kräver en debatt i riksdagen med infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) om Sydostlänkens framtid.