Efter höstens politiska turbulens om Sydostlänken såg det – trots de många turerna – ut som att satsningen skulle bli av. I november var det öppet hus på Folkets hus i Olofström om det stora järnvägsbygget.
Men i januari i år kom nästa motgång. Regeringen konstaterade då att den beräknade kostnaden på 5,3 miljarder kronor är för dyr.
Arbetet pausat
Kravet är nu ett billigare pris även om det påverkar den nuvarande byggstarten som är satt till någon gång mellan 2028 och 2033. Under tiden som nytt pris och ny tid för byggstart utreds har Trafikverket pausat arbetet med Sydostlänken.
– Det är ett sjabblande rent ut sagt och Blekinge förtjänar bättre än så, säger Heléne Björklund (S), som är riksdagsledamot från Sölvesborg.
”Den måste byggas”
Även Blekinges landshövding Ulrica Messing kommenterar de senaste turerna.
– Även om inte Sydostlänken går att bygga billigare än dagens beräknade prislapp måste den byggas eftersom den är viktig för både Blekinge och hela Sverige, säger hon.
Kräver svar
Under fredagen kommer Heléne Björklund (S) att kräva svar i Sveriges riksdag från infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) om Sydostlänken verkligen kommer att bli av.
SVT har utan framgång sökt infrastrukturministern om hans syn på Sydostlänkens framtid.