Problemen uppstod i samband med att leverantören bytt kundportal, skriver Karlshamns kommun.
Förlängd svarstid
Svarstiden har förlängts med uppåt sju minuter, men i vissa enstaka fall har det tagit upp till tolv timmar innan larmet nått fram.
– Det är oacceptabelt långa svarstider oavsett om det handlar om minuter eller timmar. Lyckligtvis har de förlängda svarstiderna inte resulterat i någon riktigt allvarlig konsekvens än, men vi ser ytterst allvarligt på problemet och är bekymrade, säger Magnus Wickenberg, utvecklingschef för Omsorgen i Karlshamns kommun, i pressmeddelandet.
Gör riskanalys
Hemtjänstpersonalen i Karlshamns kommun försöker nu göra extra tillsyn i den mån de kan hos de drabbade. Verksamheten ser också över om ett tillfälligt larmnummer kan inrättas till dess problemet är löst.
”De som skulle drabbas av allvarliga och livshotande skador ska som vanligt ringa SOS Alarm på 112”, skriver Karlshamns kommun.