Sedan larmoperatören Tunstall i förra veckan gjorde en systemuppdatering har svarstiderna på trygghetslarmen ökat markant, i många fall flera timmar. Detta har lett till stor oro hos hemtjänstbrukare, och frustration hos kommunerna.
– Vi har haft en situation i Sölvesborg där en person har ramlat och det har skett en viss fördröjning. Det här är väldigt allvarligt för oss. Det är en trygghetstjänst att ha trygghetslarm, och det är viktigt för oss att skapa den tryggheten och det kan vi inte göra just nu, säger Annelie Kjellström, chef på omsorgsförvaltningen i Sölvesborg.
Tunstall skriver i ett pressmeddelande att de har dubblerat antalet resurser för att hantera den ökade påverkan på deras trygghetscentral – och att problemen ska vara åtgärdade i slutet av veckan.
Riktar ersättningskrav mot Tunstall
Samtidigt har Annelie Kjellström på Sölvesborgs kommun valt att rikta flera skarpa krav mot företaget efter de omfattande problemen. Bland annat riktas ett ersättningskrav mot företaget efter att kommunen tvingats ta in extraresurser.
”Att ni inte kan leverera er tjänst har gjort att vi har fått sätta in extra bemanning, vilket vi kommer att kräva ersättning för. Det är inte heller acceptabelt att vårt teknikteam igår behövde sitta i kö till supporten i ca 3,5 timme. Jag kräver att ni återkopplar snarast vad ni har för plan för att ni ska kunna leverera den tjänst vi har avtalat med er och att det går att få support fort när det behövs.”, skriver hon bland annat i kravbrevet, som skickades under onsdagsförmiddagen.
– Jag har inte fått svar från leverantören ännu.
Kan det bli tal om någon form av stämningsansökan i framtiden?
– Just nu jobbar vi bara med att försöka få det här att fungera rent operativt. Det kan vara att vi diskuterar frågan senare tillsammans med de andra Blekingekommunerna, som har samma avtal.
”Vi gör allt vi kan”
Tunstall har inte gått att nå, men i ett pressmeddelande under onsdagen uttalar sig företagets VD om situationen.
– Jag beklagar rådande situation och förstår den inverkan detta har för människor i behov av vård och omsorg. Vi gör allt vi kan för att normalisera läget, säger Johan Lenander, vd på Tunstall.