Rekorddyr diesel tvingar transportföretag som Maserfrakt i Borlänge att höja priser – drabbar konsumenter

Uppdaterad
Publicerad

När dieselpriset vid nyåret gick upp till ny rekordnivå ökade också kostnaderna för transportföretagen. I slutänden blir det kunden, som köper de varor som skickas med lastbilarna, som får betala. Allt ifrån livsmedel till möbler kommer att påverkas och vissa av de här höjningarna har redan skett.

Ett av alla transportföretag som fått dyrare bränsle är Maserfrakt med huvudkontor i Borlänge.

– Vi har olika typer av avtal med olika kunder, säger Annika Brandt som är kvalité- och miljöchef på Maserfrakt.

– För en del av våra kunder kan vi reglera priset direkt. För vissa andra sker regleringen en gång om året eller vartannat år. Under den tiden är det vi som blir belastade av fördyringen.

Så det kan bli en eftersläpningseffekt på era prishöjningar?

– Ja, det kommer det att bli i vissa fall, säger Annika Brandt.

Dyrare för företag som beställer transporter

Åkerier och transportföretag har möjlighet att kompensera sig för höjningar av bränslepriser genom sina avtal med de företag som beställer transporterna. I vissa fall skedde det omedelbart när drivmedelspriserna höjdes nu vid nyår, medan det i andra fall kan komma höjningar med eftersläpning i upp till ett år.

– Det kommer innebära ökade kostnader på mellan 10 och 15 procent för många företag och organisationer. En sådan stor uppräkning ser vi sällan och anledningen är det kraftigt ökade dieselpriset, säger Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag.

Hör i klippet hur Maserfrakt – och i slutänden konsumenterna – kommer att påverkas av de höjda dieselpriserna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.