Ett av alla transportföretag som fått dyrare bränsle är Maserfrakt med huvudkontor i Borlänge.
– Vi har olika typer av avtal med olika kunder, säger Annika Brandt som är kvalité- och miljöchef på Maserfrakt.
– För en del av våra kunder kan vi reglera priset direkt. För vissa andra sker regleringen en gång om året eller vartannat år. Under den tiden är det vi som blir belastade av fördyringen.
Så det kan bli en eftersläpningseffekt på era prishöjningar?
– Ja, det kommer det att bli i vissa fall, säger Annika Brandt.
Dyrare för företag som beställer transporter
Åkerier och transportföretag har möjlighet att kompensera sig för höjningar av bränslepriser genom sina avtal med de företag som beställer transporterna. I vissa fall skedde det omedelbart när drivmedelspriserna höjdes nu vid nyår, medan det i andra fall kan komma höjningar med eftersläpning i upp till ett år.
– Det kommer innebära ökade kostnader på mellan 10 och 15 procent för många företag och organisationer. En sådan stor uppräkning ser vi sällan och anledningen är det kraftigt ökade dieselpriset, säger Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag.
Hör i klippet hur Maserfrakt – och i slutänden konsumenterna – kommer att påverkas av de höjda dieselpriserna.