Foto: SVT

Banken: ”Det är beklagligt för kunden”

Uppdaterad
Publicerad

Länsförsäkringar är en av de banker vars kunder har råkat ut för att pengar har blivit spärrade på kontot under flera dagar efter att de tankat.

– Det är beklagligt för den kund det drabbar, givetvis, säger Marie Eriksson, kommunikationschef länsförsäkringar i Dalarna.

Det är efter att kortföretagen tidigare i år införde en ny regel om att upp till 1 500 kronor reserveras på kontot i samband med korttankning, som problemen har uppstått. Många kunder har inte fått tillbaka sina pengar förrän efter flera dagar. Ett fel som slumpmässigt tycks drabba både olika bensinstationer och olika banker.

– Det har uppstått en del störningar i det komplexa system som hanterar kopplingen mellan bensinköparens bank, VISA och bensinstationen vilket gjort att i vissa fall så har reservationen legat kvar på kundens konto i några timmar upp till 5 dagar, säger Marie Eriksson som är kommunikationschef på Dalarnas försäkringsbolag, Länsförsäkringar.

Hon säger också att Visa just nu arbetar med problemet och har meddelat att det kommer att vara löst inom kort.

– Kunder hos oss som råkat ut för detta, där det inte är lämpligt att vänta in de dagar det kan ta innan pengarna finns tillgängliga på kontot, kan ringa telefonbanken så tar de bort reservationen manuellt.

Nordea upplever inga problem

SVT har haft kontakt med många drabbade, bland annat Åsa Wiklund som bollades mellan sin bank Nordea och bensinbolaget i två dagar innan hon fick tillbaka sina pengar. På Nordea upplever man dock inte att man har några problem med de reserverade beloppen.

– Med tanke på mängden transaktioner varje dag så är vår upplevelse att systemet idag fungerar mycket väl. Men naturligtvis kan det finnas kunder som råkar ut för det och då brukar vi kunna lösa det omgående, säger Afroditi Kellberg, presschef på Nordea.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.