Efterfrågan på burkar är något som bryggerier runtom i världen har svårt att möta, menar Erika Danckwardt-Lillieström, vice vd på Sveriges bryggerier.
– Volymerna har helt enkelt förflyttat sig och då bytt förpackning. Detta är ett globalt problem, säger hon.
Lokalt bryggeri drabbas
Ett av alla bryggerier som drabbats av burkbristen är Oppigårds utanför Hedemora.
– Det tog flera månader in i pandemin innan man insåg på vad som höll på att hända. Vi har haft utmaningar med att möta efterfrågan. Men det har ändå gått relativt bra, vi har fått tänka om, säger bryggeriets vd Arvid Runéus och tillägger:
– Sen ska jag vara ärlig och säga att i rena siffror har den här förskjutningen från konsumtion av alkohol på nattklubbar till Systembolaget varit bra för oss. I rena siffror har vår försäljning gått upp.
Arvid Runéus från bryggeriet berättar vad de behöver göra och hur deras ekonomiska framtid ser ut om burkkrisen fortsätter i klippet.