SVT Nyheter har kartlagt 111 övergångar som Trafikverket pekar ut som extra farliga – och som behöver åtgärdas akut. En av dem är den strax söder om Mora där en kvinna omkom i våras.
Byggs kanske om år 2028
Trafikverkets olycksutredning är färdig på platsen och visar att det inte finns brister i plankorsningen i Fu i sig, utan den uppfyller kraven på sikt och är dessutom försedd med stoppskylt.
Trafikverket har prioriterat arbetet med att åtgärda obevakade plankorsningar. Den i Fu skulle enligt tidigare planer ha åtgärdats år 2024, men det har skjutits på framtiden två gånger.
– Finansiering för åtgärden finns i dagsläget först år 2028 och där ambitionen med plankorsningen i Fu är att den ska byggas bort så tidigt som möjligt, säger Thomas Andersson, som är chef för åtgärdsplanering vid Trafikverket.
Körde på tågets bakände – tre månader efter dödsolyckan
Efter dödsolyckan har fler incidenter inträffat vid plankorsningen. SVT:s reporter Sofie Lind berättar i klippet mer om händelserna – och vad som gjorts på platsen i väntan på åtgärderna.
Sveriges farligaste järnvägsövergångar
SVT Nyheter har gått igenom Trafikverkets data över mer än 6 000 plankorsningar i Sverige. Vi har jämfört myndighetens lista över särskilt utpekade plankorsningar från 2019 och hur det ser ut idag. Av de cirka 180 plankorsningar som pekades ut då är 111 fortfarande inte åtgärdade och kvar på Trafikverkets uppdaterade lista från 2024 över särskilt utpekade plankorsningar.
Här ser du hela SVT:s kartläggning av Sverige farligaste järnvägsövergångar.