• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Inlandsbanan om att åtgärda plankorsningar: ”Vi har inte ekonomin idag”

Uppdaterad
Publicerad

Inlandsbanan har över 800 plankorsningar längs sträckan mellan Mora och Gällivare. Samtliga har nu inventerats, men för att göra övergångarna säkrare behövs mer pengar.

– Vi har ansökt om att få statligt bidrag på 225 miljoner kronor, säger Mats Portinson, infrastrukturchef vid Inlandsbanan.

Inlandsbanan får idag cirka 175 miljoner kronor. Det är för lite menar både Trafikverket och kommunerna som äger banan, enligt Mats Portinson. Pengarna räcker inte till att vare sig underhålla banan eller till extra åtgärder.

Inlandsbanan AB

Förhoppningen är att ansökan om extra medel nu kommer att gå igenom.

– Det bedömer jag är sannolikt och då skulle det finnas utrymme att se över plankorsningarna till exempel, säger Portinson.

Nytt bom-projekt testas

Eftersom sträckan är 105 mil lång skulle det krävas stora ekonomiska investeringar för att anlägga ström längs järnvägen som kan driva till exempel bommar och ljus- och ljudsignaler vid plankorsningar.

Därför testar Inlandsbanan nu en ”offgrid”-lösning i Östersund, där bommar kan drivas med hjälp av solceller och vätgas istället.

– Bommar och ljus- och ljudsignaler vid en plankorsning idag kostar cirka 2-3 miljoner att bygga. Den offgrid-lösning vi testar nu kostar 1,5 miljon kronor. Så om det projektet faller väl ut så kanske det är en lösning vi kan titta på vid fler plankorsningar, säger Mats Portinson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Inlandsbanan AB

Mer i ämnet