Det handlar om E45 mellan Mora och Malung, och riksväg 70 mellan Mora och Särna – två av totalt 37 sträckor i landet som är vita fläckar på kartan över snabbladdare för elbilar.
Nu har Trafikverket öronmärkt 100 miljoner för utbyggnad av snabbladdare på vägar där det inte finns sådana idag. Men för den som vill ansöka om stöd är det dock lite bråttom, trots att ansökningstiden just påbörjats.
Ansökningstid till maj
– De här pengarna avser stöd som ska betalas ut under det här året och nästa, och ansökningstiden går ut den 17 maj, säger Hanna Eklöf på Trafikverket.
Hur mycket stöd kan det bli per laddstation?
– Stödet kan bli ända upp till 100 procent och avser investeringskostnader, det vill säga inköp av själva laddaren, markberedning, elanslutning och liknande. Oftast ligger stödet dock på cirka 75 procent.
Bara 50 av de 85 laddstationer ni hittills har beviljat stöd för är driftsatta. Varför inte alla?
– Några intressenter har backat och dragit sig ur. Det har berott på flera olika saker, tex att det varit svårt att få fram tillräckligt med el i till den plats de tänkte bygga på, svårigheter att få tillgång till mark eller att affärsmodellen inte ser ut att hålla, säger Hanna Eklöf på Trafikverket.
I klippet ovan: Hör vad några elbilsförare tänker om att ladda fordonen på vägen till och från fjällen under påsk., och se hur många fler elbilar det blivit per snabbladdare de senaste fem åren.