– Jag är förvånad att det fungerar så bra, säger Janne Söderström, testchaufför.
Efter att ha gått på testbana i några månader går nu den soldrivna och laddbara hybridlastbilen i trafik på vägarna. Med Avesta som hemmabas kör bilen dagligen transportturer i mellansverige.
Vill byta ut diesel mot solenergi
Den tunga trafiken står för ungefär en tredjedel av vägtrafikens koldioxidutsläpp och nästan alla tunga lastbilar drivs med diesel. Eftersom bränslekostnaden är en tung post för åkerierna är varje minskning en fördel både miljömässigt och ekonomiskt. Forskningsprojektet försöker nu ta reda på om det går att driva lastbilar med solenergi istället för diesel.
Avestaåkeriet menar att de hittills har indikationer på att eldriften från solcellerna och elladdningen har minskat dieselbränsleförbrukningen med ungefär 20 procent. Man hoppas nu kunna fortsätta testet de kommande två vintrarna för att se hur det går i kyla och mindre solrika perioder.
Ett av många tänkbara drivmedel
Så är hybridlastbilar med solceller framtiden?
– Jag tror att på sikt så kommer det vara en bred pallett med olika drivmedel, det kan handla om hybridteknik eller helelektriskt, flytande biogas eller vätgas på sikt, säger Lars Evertsson vd på Ernsts åkeri.
Följ med i den soldrivna 25 ton tunga lastbilen och hör mer om hur den funkar i klippet!
Fakta om solcellslastbilen
* Lastbilens tomvikt är 25 ton. Den kan ta 30 tons nyttolast och gå helt elektriskt, helt i dieseldrift eller i kombinerat läge.
* Bilen är 22 meter lång, 4 meter längre än en vanlig trailerdragare för att rymma alla batterier. Batterierna är placerade både i dragbilens chassi (100 kWh) och längst fram i släpet (200kWh).
* De 100 kvadratmeterna solceller är av tunnfilmstyp och väger mycket lite. De kan ladda med en maxeffekt av 13,2 kW.
* Bilens motorer levererar sammanlagt 560 hp varav 350 hp från elmotorn och 210 från dieselmotorn.
* Flera aktörer samverkar i projektet: Uppsala universitet, lastbilstillverkaren Scania, solcellstillverkaren Midsummer, elförsäljningbolaget Dalakraft, Vinnova som delvis finansierar projektet, Eksjö Maskin och Truck samt Ernsts åkeri som kör bilen i trafik.
* Bilens pris är än så länge hemligt.