Vd:n för Ernsts åkeri i Avesta är  glad och står framför den solcellsförsedda lastbilen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Unikt och trevligt att få vara med” säger åkeriets vd Lars Evertsson om att köra för forskningsprojektet. Åk med i den soldrivna hybridlastbilen! Foto: Anders Hansson / SVT

Världsunik soldriven lastbil provkörs i Dalarna

Uppdaterad
Publicerad

Går det köra lastbilar direkt på solenergi? Den frågan försöker forskare ta reda på nu med hjälp av en hybridbil med 100 kvadratmeter solceller på sidorna och på taket. Bilen går nu i daglig nyttotrafik hos ett åkeri i Dalarna.

– Jag är förvånad att det fungerar så bra, säger Janne Söderström, testchaufför.

Efter att ha gått på testbana i några månader går nu den soldrivna och laddbara hybridlastbilen i trafik på vägarna. Med Avesta som hemmabas kör bilen dagligen transportturer i mellansverige.

Elbilar i Dalarna

Vill byta ut diesel mot solenergi

Den tunga trafiken står för ungefär en tredjedel av vägtrafikens koldioxidutsläpp och nästan alla tunga lastbilar drivs med diesel. Eftersom bränslekostnaden är en tung post för åkerierna är varje minskning en fördel både miljömässigt och ekonomiskt. Forskningsprojektet försöker nu ta reda på om det går att driva lastbilar med solenergi istället för diesel.

Avestaåkeriet menar att de hittills har indikationer på att eldriften från solcellerna och elladdningen har minskat dieselbränsleförbrukningen med ungefär 20 procent. Man hoppas nu kunna fortsätta testet de kommande två vintrarna för att se hur det går i kyla och mindre solrika perioder.

Ett av många tänkbara drivmedel

Så är hybridlastbilar med solceller framtiden?

– Jag tror att på sikt så kommer det vara en bred pallett med olika drivmedel, det kan handla om hybridteknik eller helelektriskt, flytande biogas eller vätgas på sikt, säger Lars Evertsson vd på Ernsts åkeri.

Följ med i den soldrivna 25 ton tunga lastbilen och hör mer om hur den funkar i klippet!

Fakta om solcellslastbilen

* Lastbilens tomvikt är 25 ton. Den kan ta 30 tons nyttolast och gå helt elektriskt, helt i dieseldrift eller i kombinerat läge.

* Bilen är 22 meter lång, 4 meter längre än en vanlig trailerdragare för att rymma alla batterier. Batterierna är placerade både i dragbilens chassi (100 kWh) och längst fram i släpet (200kWh).

* De 100 kvadratmeterna solceller är av tunnfilmstyp och väger mycket lite. De kan ladda med en maxeffekt av 13,2 kW.

* Bilens motorer levererar sammanlagt 560 hp varav 350 hp från elmotorn och 210 från dieselmotorn.

* Flera aktörer samverkar i projektet: Uppsala universitet, lastbilstillverkaren Scania, solcellstillverkaren Midsummer, elförsäljningbolaget Dalakraft, Vinnova som delvis finansierar projektet, Eksjö Maskin och Truck samt Ernsts åkeri som kör bilen i trafik.

* Bilens pris är än så länge hemligt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elbilar i Dalarna

Mer i ämnet