Antalet A-traktorer och olyckor där fordonen varit inblandade har ökat kraftigt de senaste åren. Det var utgångspunkten när den förra regeringen tillsatte en utredning om nya regler.
Krav på bilbälte
Nu har utredningen presenterats. Bland annat föreslås krav på bilbälte och vinterdäck, men också en gräns för antalet passagerare. Regelskärpningar för att hindra manipulering av fordon och ett större fokus på risker i körkortsutbildningen är andra förändringar som Transportstyrelsen föreslår.
– I utredningen har vi sett att ungdomarna själva anger att om det blir ett krav på att använda bälte så skulle de göra det, säger Josefin Hallenberg.
Man föreslår även att den nuvarande hastighetsgränsen på 30 kilometer ska behållas.
– Om man skulle höja hastigheten skulle det innebära ökade trafiksäkerhetsrisker, säger Hallenberg.
Oklart när förslag kan träda i kraft
Utredarna skulle både ta hänsyn till trafiksäkerhet och miljöpåverkan – men även “ungdomars behov av mobilitet”.
Vilka åtgärder som nu kommer att vidtas och när de väntas kunna träda i kraft vet man inte i nuläget, utan nu ska förslagen behandlas.
I klippet nedan hör du polisen förklara de aktuella trafikreglerna som gäller för A-traktorer fram tills ändringarna införs.
Transportstyrelsens förslag i korthet
• Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
• Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
• Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
• Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
• Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
• Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
• Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
• Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
• Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.
Här finns hela rapporten Uppdrag att utreda regler för A-traktorer (extern länk)
Källa: Transportstyrelsen