Här utformas skolgården för att aktivera eleverna

Uppdaterad
Publicerad

Skolelever rör på sig alldeles för lite, det slås fast i Folkhälsomyndighetens senaste rapport om skolelevers hälsovanor. Men på Domarhagsskolan i Avesta har man nu gått med i ett projekt som ska göra att eleverna blir mer aktiva under skoltid.

– Det här är ett led i något vi har jobbat med i ett antal år – att få eleverna i mer rörelse. Får man en bättre hälsa vet vi också att det blir bättre skolresultat, säger Mikael Westberg som är ordförande i bildningsstyrelsen i Avesta kommun.

Skolgården ska bli aktiv

I dag är skolgården vid Domarhagsskolan en stor asfaltsplan med några bänkar och två slitna basketkorgar. Men nu ska alltså det här projektet göra skolgården mer attraktiv och på så sätt bidra med att eleverna blir mer aktiva.

Det är det kommunala bostadsbolaget Gamla byn som har fått bidrag av Boverket för att förbättra utemiljön vid skolan.

– Det handlar om sex miljoner kronor och då är det Boverket som går in med hälften och kommunen med den andra hälften, säger Mikael Westberg.

Elevernas idéer blir verklighet

Idéerna om förändringar och förbättringar är det eleverna själva som lagt fram. Eleverna har sedan vårterminens start jobbat med det här tillsammans med en processledare och nu är idéerna presenterade och färdiga att tas vidare.

”Viktigt att eleverna får tycka till”

Tror du att det här projektet kommer göra att eleverna blir mer aktiva?

– Det är jag övertygad om. På den här skolan har det sett ut så här sedan 60- talet och det känns inte trevligt att vara ute på rasterna här. Nu vill vi göra det här bättre och då är det jätteviktigt att eleverna får vara med och tycka till och att det blir som de vill ha det, säger Mikael Westberg.

Starta klippet ovan för att höra några av niondeklassarna på Domarhagsskolan berätta om sina idéer för en mer attraktiv och aktiv skolgård. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.