En ledande svensk flygexpert ifrågasätter hela satsningen och EU-kommissionen som ska besluta om pengarna tar nu hans farhågor på allvar.
– De här pengarna gör mer nytta på andra håll, säger experten Arne Karyd.
Efter åratal av utredande så drabbas nu den nya tänkta charterflygplatsen i Sälen av ett nytt bakslag och ytterligare förseningar.
EU-kommissionen tvekar
EU-kommissionen som ska ge klartecken för alla statliga pengar till bygget tvekar nu efter nya uppgifter om antalet tänkta turister som kan komma hit med flyg framöver.
Uppgifterna kommer från Arne Karyd som är en svensk flygkonsult och expert som sågar hela projektet i Sälen. Han befarar att det kan bli samma misslyckande som bygget av den stora fraktflygplatsen i Luleå – kallad Kallax Cargo.
Flygplatsen byggdes 1999 för att fraktflyg skulle tanka där. Men det blev aldrig någon trafik.
– Ett fullständigt fiasko där man gjorde på samma sätt; man frågade flygbranschen om de kommer och de svarar alltid ja. Sen kommer de inte, säger Arne Karyd som tror att samma sak kommer att hända i Sälen.
Överdriven prognos
Bolaget bakom flygplatsen, Scandinavian Mountains, tror ju att det kommer flera hundratusen flygresenärer om året inom bara några år.
– Vi räknar med 60.000 resenärer från början och runt 350.000 om året inom tio år, säger Brett Weihart som är VD för Scandinavian Mountains Airport. Det är en prognos och prognoser brukar inte stämma, men vi känner oss trygga i grundsifforna att vi kommer att hamna någonstans där.
Sågar flygbolagets prognoser
Arne Karyd har utrett hela satsningen i Sälen för Trafikverket och menar att alla seriösa experter sågar flygbolagets prognoser. Så många nya skidturister kommer inte bara för att man bygger en flygplats, menar han.
– Det är ju möjligt att Scandinavian Mountains har rätt och att alla andra har fel och att den här marknaden finns. Men det går ju inte att testa den hypotesen med ett sådant här 700-miljonersförsök. Vad ska vi med en oanvänd flygplats i Sälen om de har fel. De här pengarna hade då gjort betydligt större nytta på annat håll, säger Arne Karyd.
”Borde satsa på charterflyg till Mora flygplats”
Trafikverket har också tvekat på prognoserna – men Arne Karyd går längre i sin kritik.
Han menar att turistnäringen i Sälen först borde satsa på charterflyg till Mora flygplats som ligger runt 10 mil från Sälenfjällen.
– Om man tror på 300.000 i Sälen så borde man i alla fall få ihop 100.000 årsresenärer till Mora flygplats inom några år. Om det går där och expanderar väldigt kraftigt så kan man ju bygga i Sälen sedan, säger Arne Karyd, som känner till kritiken mot att Mora flygplats ligger för långt bort från skidbackarna i Sälen och Trysil.
”De kommer ju ändå att få åka buss”
– Men en tredjedel borde väl ändå vara intresserade av att åka buss i en timme. De kommer ju ändå att få åka buss. Det är inte så att den nya flygplatsen ligger precis vid stugknuten, säger Arne Karyd.
Karyd startade en omfattande utredning åt Trafikverket. Men i sista stund valde Trafikverket att själva lämna över en annan utredning om den tänkta flygplatsen i Sälen.
Arne Karyd gjorde ändå klart jobbet och det är den kritiska utredningen som nu hamnat också på EU-kommissionens bord.
Karyd har varit mångårig utredare och expert i flygfrågor åt både Trafikverket och Luftfartsverket.
EU-kommissionen kräver var på kritiken
– Det har varit en väldigt ensidig diskussion om flygplatsen i Sälen. Det är bara fördelarna som framhållits men inte nackdelarna. Och inte minst hur rimliga de här prognoserna egentligen är, säger Arne Karyd.
EU-kommissionen ska ge klartecken innan staten kan betala ut ett stöd på 250 miljoner kronor. Flygplatsbolaget hade hoppats på ett beslut innan jul. Men nu kräver EU-kommissionen att flygentusiasterna i Sälen svarar på Karyds kritik innan det blir något beslut. Något som nu kan dröja flera månader.
Har tidigare varit tveksam till andra flygplatser
EU-kommissionen har tidigare varit ytterst tveksam till att satsa betydligt mindre belopp på andra flygplatser i Sverige. Enligt planerna ska flygplatsen öppna redan i december 2018.
– Min gissning är att EU-kommissionen säger nej med tanke på hur de behandlat andra flygplatser i Sverige, säger Arne Karyd.