Nytt turistbolag ska konkurrera på global marknad

Uppdaterad
Publicerad

Under torsdagen togs det formella beslutet om det nya turistbolaget – där turistbolag och alla kommuner i Dalarna ska arbeta tillsammans för att utveckla varumärket Dalarna.

– Utifrån sett så är ju Dalarna ett oerhört stort varumärke och nu kan vi göra det ännu starkare tillsammans både nationellt och internationellt. Och med de resurserna som vi nu har samlat och med en väldigt stark styrelse så tror jag att vi kan bli väldigt starka i vår marknadsföring och i vår utveckling utav destinationen, säger styrelseordförande Charlotte Blum.

Ska konkurrera globalt

Istället för de många destinationsbolag som säljer och marknadsför olika delar av länet så har nu kommunerna gått samman i ett enda stort bolag, som alltså ska jobba för att Dalarna ska bli ett konkurrenskraftigt turistlän ute i världen. Något som man arbetat för i åratal från regionalt håll.

Visit Dalarna

Men alla kommuner var inte med på tåget från början. Malung-Sälens kommun var länge tveksamma, bland annat för att man inte tyckte att det var värt att lägga flera miljoner på något sådant när man redan hade så mycket kompetens i kommunen som man kunde satsa pengar på istället. Dessutom var skidföretagen negativt inställda till förslaget med ungefär samma argument, man tyckte helt enkelt att man klarade sig själva.

I mitten av februari ändrade sig dock kommunen och beslutade att delta.

– Hade just den här kommunen, mot 14 övriga, stjälpt den här idén så hade det inte känts bra, sa Kurt Podgorski (S) dåvarande kommunalråd i Malung-Sälen efter det att kommunfullmäktige röstat ja till förslaget för turistsamarbetet.

Huvudkontor i Rättvik

Huvudkontoret för Nya Visit Dalarna ska ligga i Rättvik med lokala kontor över hela regionen och man hoppas på att 3000 nya jobb kommer skapas.

– Målsättningen är att vi år 2020 ska vara uppe på 10,1 miljarder omsättning för turismen och då har vi ett jobb att göra, säger Charlotte Blum.

Viktigt för små företag

För de små företagen så är det viktigt att synas i ett större sammanhang, det menar i alla fall Lotta Backlund, från Rättvik, som driver ett företag inom grön turism.

– Jag har inte de musklerna själv som litet företag att visa upp mig i Europa eller Japan, så det är jätteviktigt att vi syns som ett enat Dalarna.

För dig som enskild företagare, blir det kostsamt det här också? Det är väl gemensamma avgifter som ska betalas?

– Jag ser möjligheterna för mig att växa som företag och hitta fler samarbetspartner också, så jag ser inte att det är en kostnad på det sättet. Det är klart att det alltid är kostnader, men det är ju något som jag vinner på, säger Lotta Backlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Visit Dalarna

Mer i ämnet