– Är du osäker, köp två små reflexer som är E-märkta och sätt nere på stötfångaren.
Bosse Hårdén, grundaren till Cruisingen Stannar, tipsar också att ta bort solfilmen på dörrarna och även ta bort krommånarna, för annars kan man som bilägare åka på en registreringsbesiktning.
Mäter lastvikt – inte bara att gå ur bilen
En sak som är vanligt att se är att en bil kommer lastad med väldigt många passagerare. Som förare måste man tänka ett varv extra för att undvika att bli av med körkortet på plats.
– Tänk på hur många passagerare som man tar in i bilen – polisen har börjat väga bilarna på plats och kommer man då med en bil och det sitter åtta personer i den, så är passagerarna lastvikt.
Både passagerarna, det som finns på taket och i bakluckan räknas till lastvikten.
– Det hjälper inte att man går ur fem man då och ”det är bara två kvar”, utan det är vad polisen ser på håll som räknas in i lastvikten. Har man sen taket fullt med grejer så kan jag garantera att man har överlast, säger Bosse Hårdén.
Bosse snabba checklista inför cruisingarna:
– Se till att ha små godkända reflexer bak på bilarna om ni är osäker på hur bilen är importerad
– Skriv ej på en bot om ni anser det felaktigt
– Ha dispenser och andra viktiga papper i handskfacket
– Ta bort eventuell solfilm på framdörrar lampor/Samt krommåne på framljus
– Se till att inte överlasta bilen med passagerare/dryck. Räkna gärna ut innan kom ihåg att passagerare går som lastvikt
– Kontrollera däck/mönsterdjup. Ha inte däck med stålkorden framme
– Kom ihåg: halvljus på. I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.
– Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt. Ska visa rött ljus bakåt. Vitt ljus bakåt får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning
– Inga klistermärken på Transportstyrelsens nummerskyltar