en kvinna som tankar vid en bensinmack, elbilsparkering och en kvinna blond med svart jacka osm har en elbil.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nancy Hansen i Älvdalen (till vänster) tror inte att behovet av elbil är så stort i en liten bygd som Älvdalen. Hör vad hon och andra från Säter och Älvdalen säger om varför de tror att det ser ut som det gör. Foto: Anders Hansson/SVT

Säter leder elbilsracet i Dalarna – Älvdalen ligger sist

Uppdaterad
Publicerad

Säter är den kommun i Dalarna där omställningen till elbilar gått snabbast - långsammast har det gått i Älvdalen. Samtidigt säger sex svenska myndigheter att omställningen går för långsamt.

– De är väldigt dyra i inköp, säger Mikael Ädling i Älvdalen, som kör på vanligt bränsle.  

Ungefär en tredjedel av de totala koldioxidutsläppen kommer från vägtrafiken. Energimyndigheten, Boverket, Naturvårdsverket, Trafikverket, Trafikanalys och Transportstyrelsen har tidigare i en gemensam rapport konstaterat att omställningen går för långsamt för att Sverige ska kunna nå regeringens mål att minska koldioxidutsläppen från fordonsparken med 70 procent till 2030. 

Elbilar i Dalarna

Går olika snabbt

Medborgarplattformen Klimatkollen.se har undersökt hur mycket antalet elbilar i landet ökar. För att konkretisera ökningen av antalet elbilar så har Klimatkollen brutit ned siffrorna på kommunnivå. Omställningen går väldigt olika snabbt. 

Bäst i Dalarna är Säters kommun där antalet elbilar ökat med 8,6 procent. Minsta ökningen har Älvdalen med 5,1 procent.

Elbilsökningen 2015-2022

Dalarna:

Säter 8.6 procent

Gagnef 7.9

Mora 7.6

Leksand 7.4

Falun 7.3

Hedemora 7.3

Smedjebacken 7.1

Vansbro 6.9

Borlänge 6.9

Malung-Sälen 6.8

Orsa 6.7

Orsa 6.6

Avesta 6.4

Ludvika 6.3

Älvdalen 5.1

Största ökningen i landet: Sundbyberg 11,3

Minsta ökningen i landet: Sorsele 1,8

Källa: klimatkollen.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elbilar i Dalarna

Mer i ämnet