– De är väldigt dyra i inköp, säger Mikael Ädling i Älvdalen, som kör på vanligt bränsle.
Ungefär en tredjedel av de totala koldioxidutsläppen kommer från vägtrafiken. Energimyndigheten, Boverket, Naturvårdsverket, Trafikverket, Trafikanalys och Transportstyrelsen har tidigare i en gemensam rapport konstaterat att omställningen går för långsamt för att Sverige ska kunna nå regeringens mål att minska koldioxidutsläppen från fordonsparken med 70 procent till 2030.
Går olika snabbt
Medborgarplattformen Klimatkollen.se har undersökt hur mycket antalet elbilar i landet ökar. För att konkretisera ökningen av antalet elbilar så har Klimatkollen brutit ned siffrorna på kommunnivå. Omställningen går väldigt olika snabbt.
Bäst i Dalarna är Säters kommun där antalet elbilar ökat med 8,6 procent. Minsta ökningen har Älvdalen med 5,1 procent.
Elbilsökningen 2015-2022
Dalarna:
Säter 8.6 procent
Gagnef 7.9
Mora 7.6
Leksand 7.4
Falun 7.3
Hedemora 7.3
Smedjebacken 7.1
Vansbro 6.9
Borlänge 6.9
Malung-Sälen 6.8
Orsa 6.7
Orsa 6.6
Avesta 6.4
Ludvika 6.3
Älvdalen 5.1
Största ökningen i landet: Sundbyberg 11,3
Minsta ökningen i landet: Sorsele 1,8
Källa: klimatkollen.se