IT-pedagogen Conny Lindgren sitter framför en tv-skärm och visar AI-avatarer.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vilka verktyg som it-pedagogen Conny använder i sin undervisning. Foto: Niki Warden Werning/SVT

Se hur AI-frälsta Conny i Rättvik undervisar eleverna

Uppdaterad
Publicerad

Använda papper och penna och sluta med hemexaminationer – det är några sätt som gymnasieskolorna försöker begränsa AI-fusk på.

– Ingen skola har kommit fram till någon slutsats kring hur man ska jobba, det kommer nya grejer varje dag, säger it-pedagogen Conny Lindgren. 

Medan vissa ännu inte börjat utforska hur man kan använda AI i undervisningen har andra projekt i full rullning. It-pedagogen Conny Lindgren, på Stiernhööksgymnasiet i Rättvik, säger sig vara AI-frälst. 

– Jag är en av de frälsta. Det är som en hjälplärare, den kan du ställa frågor till hur länge som helst och den är alltid lika vänlig, säger han. 

AI i Dalarna

Svårt upptäcka AI-fusk

Utvecklingen går snabbt och det har blivit svårare för lärare att upptäcka fusk. Skolverket avråder från inlämningsuppgifter som är betygsgrundande och påpekar att det idag inte finns några pålitliga verktyg för att avgöra om en text är skriven av en chattbot.

– Tidigare jobbade man ofta med inlämning, då hjälpte säkert föräldrar och äldre syskon till. Tack vare AI har Skolverket gått ut med att betygsgrundande uppgifter ska göras på plats, säger Conny Lindgren.

Många positiva till AI

I en undersökning med skolledare från 18 svenska kommuner uppger 35 procent att de ser positivt på införandet av olika AI-lösningar i skolan och 43 procent att AI kan öka elevernas lust att lära och möjlighet att lyckas i skolan.

– Jag har jobbat som lärare i 20 år och det senaste halvåret är det roligaste jag haft. Jag har gått all in, säger Conny Lindgren.

Möte mellan Jesus och Karl Marx

I en uppgift, av många, kan eleverna skapa en dialog mellan Jesus och Karl Marx om livets mening.

– Det är ett bra sätt för eleverna att lära sig om personerna och olika filosofier, då kan de gissa vem som är vem, säger Conny Lindgren.

I videon visar it-pedagogen Conny Lindgren verktygen som hans elever använder: “Skapa en egen Winston Churchill” .

Så många är positiva till AI i skolan

Undersökningen genomfördes med 181 svenska skolledare från 18 svenska kommuner.

35 procent av svarande skolledare ser positivt på införande av diverse AI-lösningar i skolan.

41 procent uppger att AI har potential att effektivisera lärarnas arbete.

52 procent ser AI som stimulerande för metodutvecklingen i och med nya undervisningsmetoder.

43 procent menar att elevers arbete kan effektiviseras med AI-verktyg. Lika många menar att AI kan öka elevers lust att lära och möjlighet att lyckas i skolan, i förlängningen även i arbetslivet.

Svarande kommuner: Borlänge, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Halmstad, Jönköping, Karlstad, Luleå, Malmö, Norrköping, Skellefteå, Stockholm, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Växjö, Örebro och Östersund.

Källa: IT-företaget Atea. Genomförd av Great AB och Örebro universitet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

AI i Dalarna

Mer i ämnet