Pappan i familjen blandar gråt med en hård ton i rösten när han berättar om gångerna han ringde 1177 och 112 och tiden i hemmet, däremellan, när familjen kräktes. Han är övertygad om att hans döda dotter hade kunnat räddas om de hade fått komma in till sjukhuset tidigare.
– Om de hade hjälpt henne då hade min dotter klarat sig, säger pappan.
Pappan: Sa att flickan skulle ta Alvedon
Familjen ringde flera vårdsamtal under lördagen som familjen insjuknade. Först fick familjen råd från 1177, över telefon, att ta vätskeersättning. När pappan ringde 112 kom ambulansen hem till familjen, men konstaterade att familjen hade magsjuka.
De tog blodtryck och sa att flickan skulle ta Alvedon. Därefter lämnade ambulanspersonalen dem, berättar pappan för SVT Gävleborg.
– De sa hejdå och gick utan att göra någonting!
Hur kom det sig att du ringde 112? Varför trodde inte du att det var en vanlig magsjuka?
– Jag vet inte. Det var värre. Det var inte vanliga kräkningar, säger han.
Efter SOS-samtal fick de komma till sjukhus
Senare, under natten mot söndagen, körde en anhörig dottern till närsjukhuset i Söderhamn, som vid den tiden på dygnet var stängt.
Därefter ringde familjen 112 en andra gång. Då kom en ambulans, och senare tre till, som tog alla i familjen till Hudiksvalls sjukhus – där dottern några timmar senare dog.
– De sa att de hade kämpat hårt för att rädda henne, säger pappan.
Regionen avböjer intervju
Åklagare Christer Sammens säger att han har uppgifter som stämmer överens med pappans berättelse.
– Jag vet att ambulans har varit dit och återvänt därifrån, säger åklagaren.
Vilken bedömning som gjordes av ambulanspersonalen på plats eller hur Region Gävleborg ser på händelsen får vi inget svar på. Jessica Rosén, biträdande verksamhetschef för akut och ambulans i Gävleborg skriver i ett mejl till SVT:
”Utifrån att vi inte kommenterar enskilda fall avböjer jag att delta vid en intervju”
Rättelse: Pappan i familjen sa först att han ringde 112 två gånger under dagen på lördagen, och en tredje gång på natten. Sent på fredagseftermiddagen får SVT svar från SOS alarm, som bara ser ett samtal från den aktuella adressen på lördagsdagen. Pappan inser då att han ringde 1177 första gången och 112 andra gången. Och sedan 112 igen på natten. SVT har efter det ändrat i den här texten och videon.
– Den här tiden är jättetuff för mig. Det är svårt att komma ihåg, säger pappan till SVT Gävleborg.