En mock-up på en stor tv-skärm ovanför en hockeyrink.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så kommer det bli för publiken att gå på säsongsstarten utan någon mediakub på plats alls. Bilden visar hur den nya jumbotronen kan komma att se ut. Foto: Brynäs IF/ Ledventure

Brynäs IF storsatsning försenad – mediakub tog omväg runt Afrika

Uppdaterad
Publicerad

I juni gick hockeylaget Brynäs IF ut med nyheten om deras nya storsatsning – inköpet av en ny jumbotron. Men i hemmapremiären blir det tomt i taket.

Jumbotronen, eller mediakuben, är enligt klubben norra Europas största – men frakten från Asien via fartyg har stött på problem.

– På grund av omvärldsläget blev transporten tvungen att runda Afrika med båt, skriver Jakob Westerlund, kommersiell chef i Brynäs IF.

Det är rederiet som valt att inte ta vägen genom Suezkanalen på grund av oroligheterna i området. Skeppet fick även en trög start till följd av dåligt väder.

Ingen kub i återkomsten

Mediakuben kommer därför inte vara på plats till SHL-återkomsten den 28 september. I taket kommer det gapa tomt.

– Nu är läget som det är och vi får göra det bästa av situationen.

Brynäs målsättning är att ha mediakuben på plats till derbyt mot Leksand den 10 oktober.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.