Med ett dubbelspår skulle kapaciteten fyrdubblas och restiderna kortas med hälften. Kortare restider skulle få fler personer att flytta upp längs Norrlandskusten från Stockholmsregionen.
– Infrastruktursatsningar har en fantastisk möjlighet att hjälpa både kommuner och regioner att växa och utvecklas. När man tittar på vad det skulle betyda om vi fick dubbelspår på ostkustbanan kopplat till hur många mer bostäder vi skulle kunna bygga, så innebär det en oerhörd utveckling för både Gävleborg och Västernorrland, säger Ulrica Messing (S), utredare för Nya Ostkustbanan och Fd infrastrukturminister.
Avgörande år väntar
Frågan är extra viktig i år eftersom Trafikverket under det kommande året ska presentera nästkommande decenniets infrastruktursatsningar. Ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand skulle kosta 27 miljarder kronor.
– Vi försöker berätta för hela Sverige varför det är viktigt med ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand. Vi fokuserar väldigt mycket på att det skulle leda till fler bostäder. 700.000 nya bostäder behövs de närmaste åren och vi kan bli en del av den lösningen, säger Ingela Bendrot, VD Nya Ostkustbanan.
LÄS MER: Ny centralstation planeras i Gävle
– Det är suveränt att de är här. Här har de en möjlighet att snabbt träffa väldigt många olika människor och ge dem information och jobba gentemot Stockholm, säger Anders W Jonsson (C), gruppledare i riksdagen.