• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Man som sitter bakom en ratt

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur Stefan Hildingssons framgrävda snöröjningsmonster ser ut i videon och hör honom berätta hur man grävde fram ur Hasselaskogarna. Foto: Lari Honkanen/SVT

Efter 20 år i Hasselaskogarna – snöslungemonstret startade direkt

Uppdaterad
Publicerad

Tre rattar, vändbar växellåda, Volvo i fram och Scania i bak. Försvarets gamla snöröjningsmaskin har grävts fram ur Hasselaskogarna efter 20 år.

– När den här byggdes var man inte rädd för blocköverskridande samarbeten, konstaterar Stefan Hildingsson med ett leende.

Fick använda grävmaskin

I över 20 år har Hasselaentreprenören Hildingsson suktat efter snöröjningsmonstret. En tidigare ägare var inte intresserad av att sälja, men när hans son tog över verksamheten så fick Stefan Hildingsson chansen att förvärva den.

Hör honom berätta och se bilderna när de grävde fram snöslungan i videon ovan.

Snöslungan är byggd för försvaret. Den är troligen inköpt av Hudiksvalls kommun för att användas på den numera nedlagda flygplatsen. För dig som vill ha fler detaljer kring snöslungan – läs i faktarutan nedan.

Faktaruta om snöslungan

Framdelen är Volvo med en D67 motor. Fordonet är fyrhjulsdrivet. På bakdelen sitter en turbomatad Scania DS8 motor som driver snöslungan. Båda motorerna har diesel som drivmedel.

Det sitter tre rattar i hytten som är synkroniserade. Även pedalerna är synkroniserade – trycker man ner en så trycks motsvarande pedal ner vid de andra rattarna.

Växellådan är reverserbar, så oavsett vilket håll man kör slungan har man fem växlar framåt och en växel bakåt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.