På Stigslundsskolan vittnar eleverna som SVT Gävleborg möter om att det är ett tryggt skolklimat. Det visar också de enkäter som eleverna får svara på två gånger per läsår. Stigslundskolan är en av Gävles skolor som arbetat med Gävlemodellen sen den skapades för ungefär fyra år sen. Johan Nordström är lärare på skolan.
– Det blev en helomvändning, innan var det stökigt och rörigt och vi hade mycket problem. Nu är det mycket lugnare och alla vet mer sin roll, och vad de ska göra när det händer något, säger läraren Johan Nordström.
Bättre skolresultat
I våras gick 94 % av skolans elever i årskurs nio ut med godkänt i alla ämnen, när arbetet började 2012 var det bara 82 %. Enligt biträdande studierektor Anna-Karin Lindblom har anti-mobbningsarbetet påverkat skolresultatet.
– Vi har sett att vi har en större andel elever med högre studieresultat och fler är behöriga att söka till gymnasiet.
– Det finns flera orsaker till det men en del är att vi har ökad trygghet och trivsel och ökad studiero, säger hon.
Tryggare skolklimat
Gävlemodellen togs fram efter att Skolverket gått igenom vilka metoder som fungerade och inte fungerade mot mobbning. Den metod med kamratstödjare som användes i Gävle underkändes och Gävlemodellen jobbades fram, tillsammans med forskare på Högskolan i Gävle. Från början arbetade sex skolor utifrån modellen, bland annat Stigslundsskolan, och idag jobbar ett 30-tal skolor med den. Pelle Matton på Gävle kommun är den som utbildar skolpersonal i Gävlemodellen.
– Vi har skolor som fått ned mobbningssifforna radikalt och skolor där det inte hänt någonting. Vi har skolor som hade låga mobbningssiffror från början men som ändå skapat ett mycket tryggare skolklimat, säger Pelle Matton.
Varje skola har trygghetsteam som agerar snabbt när kränkningar sker, och det finns även skolpersonal med extra stor kunskap i frågorna som är ett stöd till kollegor.
– Hela skolan måste jobba med dessa frågor handlar, alla vuxna tar sitt ansvar. Alla vuxna ser och agerar när det händer. Vi ska trivas och lära oss på bästa sätt, säger biträdande rektor Anna-Karin Lindblom.
”Det viktiga är att vi agerar”
Men Gävlemodellen är egentligen ingen särskild modell, utan ett systematiskt arbete som baseras på forskningen, om vad som fungerar. Sen ska varje skola hitta sina metoder mot mobbning. Kommunen ger stöd till skolorna att väva in detta i allt som görs och hela dagen från tidig morgon till sen eftermiddag då sista eleven lämnar skolan. Men trots dom förbättrade skolresultaten på Stigslundsskolan i Gävle så vill man inte säga att problemen med mobbning och kränkningar är borta.
– Självklart så förekommer det saker hela tiden. Det viktiga är att vi agerar, att vi arbetar med det hela tiden, säger Johan Nordström som ingår i ett av trygghetsteamen på Stigslundsskolan.
Litar på vuxna
Eleven Ebba Blom som går i klass 8 C berättar att hon litar på de vuxna om något händer:
– Jag känner att jag kan lita på att många lärare gör något om det händer något, förut kände jag inte likadant, men nu känner jag det faktiskt.