Just nu pågår förberedelserna inför transporten mellan Iggesund och Tovåsen i juni. En av förberedelserna är att sänka vägarna under tre broar i området. Circa 40 centimeter ska vägprofilen sänkas vid varje bro och man får sänka en bit före och efter för att skapa tillräcklig fri höjd.
– Ekipaget ska klara att ta sig fram om man har höjden 5,25 meter. Normala frihöjden i Sverige är 4,5 meter under broar och viadukter. Så då förstår man ju att det blir en väldig skillnad, säger Tomas Nilsson, arbetsledare PEAB.
Den första etappen mellan Ludvika och Köping är redan genomförd nu i maj. Mellan Köping och Iggesund transporteras ekipaget med båt.
Transporten väger 750 ton
Transformatorn väger 390 ton men hela ekipaget som behövs för att transportera transformatorn är 106 meter långt, 5,5 meter brett, 5,5 meter högt och väger cirka 750 ton.
Transporten kommer att påverka övrig trafik då den är väldigt stor och går sakta, cirka 10 kilometer/timmen. För att minimera påverkan körs den till stor del nattetid. Vägarbetet, alla åtgärder och återställningen bekostas av den som önskat transporten.
Tidigast då transporten kan lämna Iggesund är den 7 juni och senast innan midsommar bör den vara framme vid sin destination.