När vägnätet för den nya viktklassen som kallas BK4 och tillåter lastbilsvikter upp till 74 ton lanserades i fjol fanns exempelvis i Ljusdals kommun inte en enda sådan väg. Åkeriägaren Curt Göransson, som då hade testat en ny lastbil på dispens i ett år, var besviken och såg ingen framtid för den nya vikten om inte vägnätet utökas.
– Då får vi göra en 64-tons bil av den, det är bara att ta skärbrännaren och ta bort någon axel, sa Curt Göransson till SVT då.
Broar största bekymret
Nu öppnar Trafikverket dock fler vägar. I fjol tilläts den nya vikten på 11 600 kilometer väg i landet, under 2019 kommer ytterligare 9 000 kilometer att tillåtas.
– Vi gör utredningar hela tiden om hur mycket våra vägar tål och framförallt hur mycket broar klarar och allt eftersom vi får klarhet i det så öppnar vi för de tyngre transporterna, säger Cathrine Kotake, regional direktör på Trafikverket.
Främjar miljömål
Trafikverket uppger att de har löpande dialog med representanter från näringslivet för att se till så att utredningar av nya BK4-vägar görs där det behövs mest.
– För regionens exportintensiva industri, ofta långt från marknaden, är arbetet med att effektivisera transporter av stor betydelse för att stärka konkurrenskraften, säger Anders Eriksson, regionchef för Handelskammaren Mittsverige i ett pressmeddelande.
Att få fler lastbilar av den här typen på vägarna ligger också i Trafikverkets intresse.
– Det bidrar till våra miljömål. Vi kan ha färre fordon på våra vägar men samtidigt ha effektiva godstransporter, säger Cathrine Kotake.
Så utökas vägnätet i mellersta Sverige
Län20182019TotaltVästernorrland400 km2200 km2600 kmJämtland2220 km80 km2300 kmGävleborg1270 km1010 km2280 kmDalarna630 km650 km1280 kmVärmland2186 km4 km2190 km