Fastighetsmäklaren David Töyrylä ställer ut en skylt med texten ”visning”. I bakgrund syns en vit villa.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fastighetsmäklaren David Töyrylä tjänade över en miljon när han var 26 år. Hör honom om miljonlönen och andra unga i Generation Z om hur viktigt pengar är. Foto: Stefan Larsson/SVT

Pengar allt viktigare för Gen Z – David hade miljonlön vid 26

Uppdaterad
Publicerad

Gävlemäklaren David Töyrylä tjänade 2021, 26 år gammal, nästan 1,3 miljoner kronor. Han menar att pengar ger honom möjligheter:

– Jag får mer frihet att göra saker.

När SVT träffar David Töyrylä ska han hålla en visning av ett hus i Gävle en sen eftermiddag. Och det väntar fler visningar under kvällen.

– Jag tycker att det är roligt att gå till jobbet. Jag tror att det har bidragit till att jag har kunnat hålla en hög nivå, sålt mycket och därav tjänat pengar.

Att tjäna pengar blir viktigare för Generation Z, som är födda ungefär från mitten av 90-talet till början av 2010-talet. Det visar en rapport från Ungdomsbarometern, som också visar att varannan person i generationen känner sig stressad över sin ekonomi minst en gång i veckan.

Pengar och en kvinna

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tre frågor om Generation Z förhållande till pengar. Foto: SVT

Hög lön viktigare

Enligt undersökningen bryr sig färre om sina arbetsuppgifter och mer om att ha en hög lön.

– Jag har valt den här utbildningen för att jag vill tjäna mycket pengar, säger ekonomistudenten Sanna Gustafsson Högsäter vid Högskolan i Gävle.

Miljonmäklaren: Pengarna är inte för lyx

David Töyrylä föddes 1995 och kan räknas till de äldsta i Generation Z. Han säger att pengar inte är något han slänger iväg på lyx, utan han vill ha fler möjligheter i vardagen.

– Om en kompis hör av sig och frågar om vi ska gå ut på middag, så vill jag kunna säga ja i stället för att kolla på kontot, säger han.

Ungdomsbarometern pekar ut olika orsaker till att pengar är viktigare inom generationen. Förutom inflationen som kommit på senare tid, handlar det om en trygghetsfråga. Men även en influencer-kultur där pengar är statusfyllt ska påverka.

oM UNGDOMSBAROMETERNS RAPPORT

Till grund för Ungdomsbarometerns rapport ligger en digital enkätundersökning med 16 295 unga mellan 15-24 år i Sverige. Intervjuerna gjordes mellan 6 oktober och 14 november 2022.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Generation Z Gävleborg

Mer i ämnet