Sedan slutet på 2023 rullar kinesiska elbussar i kollektivtrafiken i Gävleborg, vilket kan vara en säkerhetsrisk då det råder oklarheter i om tillverkarna samlar in och sprider känslig information eller inte.
Skärpte upphandlingsreglerna
Region Stockholms kollektivtrafikbolag SL hann sätta tio elbussar av kinesiskt fabrikat i trafik 2019 innan upphandlingsreglerna nyligen skärptes så pass mycket att det nu inte längre är möjligt.
Bakgrunden till beslutet är uppgifter om tvångsarbete och risker för brott mot mänskliga rättigheter i samband med buss- och batteritillverkning i Kina, vilket framkom i en rapport som SL beställde tillsammans med Västtrafik, Skånetrafiken och Lokaltrafiken i Luleå.
– Bussar och batterier tillverkade i Kina uppfyller inte de krav på social hållbarhet och mänskliga rättigheter som vi och andra kollektivtrafikhuvudmän har börjat ställa, säger Claes Keisu.
Hör Claes Keisu i klippet ovan om hur SL ser på säkerhetsaspekten med bussar från Kina.