• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: SVT

Trafikverket: Bäst förutsättningar för beredskapsflygplats i Söderhamn

Uppdaterad
Publicerad

Av länets flygplatser är Söderhamn bäst lämpad som beredskapsflygplats, det säger Trafikverket i sin utredning. I verkligheten finns dock stora finansiella och praktiska utmaningar konstaterar myndigheten.

– Det bekräftar det vi tycker att vi har sett; Söderhamn har bästa förutsättningarna för att bli beredskapsflygplats, säger John-Erik Jansson (C), kommunstyrelsens ordförande i Söderhamn.

I december gav regeringen Trafikverket i uppdrag att utreda förutsättningarna för en beredskapsflygplats i Gävleborg. Länet är det enda i landet som saknar en instrumentflygplats som gör att flyg kan landa i mörker och vid dålig sikt.

Stort behov

Flera flygoperatörer uppger till Trafikverket att behovet av en fullt fungerande flygplats i Gävleborg är stort. Regionernas gemensamma flygbolag KSA menar att länet har ett stort behov av närhet till en beredskapsflygplats och skriver följande till utredarna:

Gävle flygplats

”Vad gäller utvecklingen framåt gör KSA bedömningen att behovet av transporter kommer att öka utifrån den ökande specialiseringen inom sjukvården med långdistanstransporter till specialistsjukvård, anslutande specialist- eller neonatalteam vid svåra sjukdomsfall som kräver dörr till dörrtransport samt anslutande team för organdonationer. En beredskapsflygplats inom regionen skulle öka förmågan till transporter med ambulansflygplan.”

Det talar för och mot

Trafikverket har tittat på då mer eller mindre avvecklade flygplatserna i Föne, Hudiksvall, Gävle och Söderhamn och konstaterar att den sistnämnda har bäst förutsättningar.

”Det som talar mot Söderhamn är att kommunen är liten och bedöms ha sämre finansiella förutsättningar och större svårigheter att rekrytera kompetens än t.ex. Gävle kommun. Det som dock talar starkt för Söderhamn är uppslutningen från kommunen och samt att övriga kommuner som Trafikverket haft dialog med står bakom Söderhamn, liksom Hälsingerådet.”

Oklart med finansiering

En beredskapsflygplats får endast ekonomiskt stöd för personal på jourtid och täcker långt ifrån kostnaderna för att upprätthålla en flygplats, enligt Trafikverket.

John-Erik Jansson (C) ser en beredskapsflygplats som en nationell och regional resurs och förväntar sig hjälp med finansiering. Hur mycket det kan kosta att driftsätta Söderhamn på den nivån är oklart men det handlar om betydande summor.

– Absolut. Vi måste diskutera hur investeringarna ska göras och bekostas. Det är bland annat banljus och tillståndsprocesser, säger han.

SVT har sökt infrastrukturministern för en kommentar men utan framgång.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gävle flygplats

Mer i ämnet