Bild på en man vid en cykelpassage.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Att det sker flest olyckor vid Lassabacka är inte allvarligt nog för att kommunen ska lägga resurser på platsen. Hör mer från förvaltningschefen i klippet. Foto: Daniel Strömbäck/SVT

Inga planerade åtgärder vid Lassabackarondellen i Varberg – Hallands farligaste cykelväg

Publicerad

Varbergs kommun har inga nuvarande planer på att säkra upp sina cykelpassager vid Lassabackarondellen. Det trots den höga olycksstatistiken och att Cykelfrämjandet Varberg har flera förslag för ändringar.

– Det är inte så allvarligt att vi i dagsläget behöver lägga våra resurser på just detta, säger Henrik Selamis tillförordnad chef på Hamn- och gatuförvaltningen i Varbergs kommun.

– Fullständigt förkastligt, säger Elisabeth Hagberg, Cykelfrämjandets ordförande i Varberg, som har flera förslag på hur korsningen kan bli säkrare.

Se i klippet ovan vilka förändringar Cykelfrämjandet Varberg vill se och hur kommunen svarar på det.

SVT:s genomgång visar att Lassabackarondellen är den plats i Halland där det sker flest olyckor mellan cyklister och motorfordon.

Hallands farligaste cykelväg finns i Varberg – Henrik påkörd av lastbil

En person står lutad över en cykel med en korg framtill, på en cykelväg vid en vägkorsning. I bakgrunden syns trafikskyltar och olika fordon, inklusive en scooter och en buss.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag hytta med näven”, säger Henrik Förding, när han berättar om olyckan och förklarar att lastbilen körde iväg från platsen. Foto: Daniel Strömbäck/SVT

På cykel i trafiken – det här gäller

Olyckor mellan cykel och motorfordon i Halland 2019-2023

Lindriga olyckor: 412 st

Måttliga olyckor: 69 st

Allvarliga olyckor: 13 st

Dödsolyckor: 0 st

Totalt: 494 st

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.