Städa Sverige är en miljöorganisation som ägs av idrottsrörelsen. Genom ekonomiskt stöd från näringslivet och kommuner engagerar Städa Sverige varje år tiotusentals ungdomar som plockar skräp i naturen. Ungdomarna gör då en insats för miljön samtidigt som de får in pengar till sina idrottsföreningar.
– För mig är det kul att komma ut och hjälpa till att ta hand om naturen men samtidigt är det bra att vi får lite pengar som vi kan göra någonting med, säger Pauline Schlack som i flera år plockat skräp tillsammans med simföreningen Aquariet i Halmstad.
Riskerar bli utan uppdrag
År 2010 startade Städa Sverige tillsammans med Coca-cola ett årligt strandstädarprojekt med namnet Städa strand. Genom projektet har ungdomar plockat upp mellan 400 och 450 ton skräp från Sveriges stränder. Men nu meddelar Coca-cola att man drar sig ur som sponsor vilket lämnar ett stort hål i budgeten.
– Jag hade ju räknat med att vi skulle plocka runt 100 ton skräp i år och för att göra det behöver jag upp mot 10.000 ungdomar och de löper ju rätt stor risk att inte få uppdrag nu, säger Mats Wesslén.
Enligt Coca-colas kommunikationschef Peter Bodor är de mycket stolta över vad de har åstadkommit tillsammans med Städa Sverige men väljer nu att prioritera andra projekt.
Viktig inkomstkälla
För Aquariet i Halmstad har strandstädningen inneburit ett årligt tillskott på runt 14.000 kronor, pengar som de nu riskerar att bli utan.
– Vi har inte riktigt tittat på den ännu men det kan innebära att vi inte kan köpa in någon ny sak eller göra utöveraktiviteter som att grilla tillsammans, säger Johanna Ugander som är simlärare vid Aquariet.
Enligt Mats Wesslén kommer förlusten av storsponsorn att få stora konsekvenser för många föreningar i landet.
– Det finns föreningar där den här inkomstkällan är väldigt viktig och de kommer ju att få dra åt svångremmen, säger han.
Städa Sverige söker nu nya sponsorer för att så många ungdomar som möjligt ska kunna städa som planerat.