Köpet kommer formellt gå igenom den första september. Det är de sju kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Klippan, Höganäs, Perstorp och Ängelholm som gemensamt bildar ett ägarbolag.
– Flygplatsen är viktig för invånarna och näringslivet i nordvästra Skåne eftersom det i dagsläget inte finns konkurrenskraftiga alternativ för att ta sig mellan vår region och Stockholm, säger Peter Danielsson (M) kommunalråd i Helsingborg.
Exakt prislapp för flygplatsen är inte uträknat men det blir max 20 miljoner kronor. Därutöver kommer kommunerna att gå in med eget kapital för att driva verksamheten, enligt uppgifter till SVT rör det sig om ytterligare 30 miljoner kronor.
– Lyckas vi inte försvara vår flygplats och se till att den finns kvar kommer företagandet och tillväxten i den här regionen att gå ner. I detta fallet står det över den miljöpåverkan som flygplatsen har, säger han.
Räknar med underskott – vill ha stöd från staten
Flygplatsen som idag drivs av Peab har länge gått back ekonomiskt med färre personer som flyger. Kommunerna räknar också kallt med ett driftsunderskott på upp till 15 miljoner kronor om året, men motiverar övertagandet med att flygplatsen på lång sikt kommer ge positivt resultat.
Kommunerna är även tydliga med att de kommer behöva stöd från staten och region Skåne, exakt vad de menar är oklart.
Första stora uppgiften för de nya ägarna kommer bli att se över vilka avgångar och vilka bolag som kommer trafikera flygplatsen.
– På så sätt kan vi trygga flygplatsen som viktig infrastruktur för många som bor och verkar i Nordvästra Skåne, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Ängelholms kommun.
Stockholmstrafiken prioriteras
De viktigaste och mest prioriterade resorna gäller morgon- och kvällstrafik till Stockholm.
Det var knappt två veckor sedan Peab gick ut med beskedet att de skulle lägga ned Ängelholms flygplats.
De formella politiska besluten, som varje kommun måste fatta, för att gå in flygplatsägare kommer tas efter sommaren.