Flygplatsen ägs av storföretaget Peab sedan många år tillbaka. Men för fyra år sedan började det knaka i de ekonomiska fogarna – utgifterna ökade medan intäkterna minskade.
Förra året blev krisen ett faktum. Efter år av vinst blev det nu noll i bokslutet Och i år väntas verksamheten gå med minus.
– Konjunkturen har gått ner och samtidigt har flygandet minskat, summerar flygplatsens vd, Christian Ziese.
Allt färre flyger i tjänsten
Minskningen gäller inrikesflyget – som i år utgör 100 procent av verksamheten på flygfältet.
Bakom de allt färre flygresenärerna ligger framför allt ett växande miljöengagemang hos kommuner och företag. De arbetsrelaterade resorna till exempelvis Stockholm har gått från 70 procent av flygandet till 60 procent i fjol.
Det finns risk för att det förväntade minusresultatet i år leder till att Ängelholm/Helsingborgs flygplats läggs ner.
– Jag tror inte att Peab vill fortsätta driva flygplatsen då, säger Christian Ziese.
Men är det självklart att det ska finnas en flygplats i Ängelholm om intresset för att använda den minskar?
– De små flygplatserna är viktiga för att få företag och även boende att slår sig ner i det här området.
Finns miljövänligare alternativ
Christian Ziese talar om en ond cirkel.
– Flygplan kan gå på biobränsle i stället för fossilt bränsle. Men idag finns det inte tillräckligt stor efterfrågan för att alla plan ska kunna använda det. Branschens ambition är att få igång en stor produktion av biobränslle. Men då måste flygandet öka.
Nu försöker en arbetsgrupp ta fram lösningar för att hitta ett bredare gemensamt ansvarstagande. I den sitter både företag, bland annat Peab och nordvästskånska kommuner.
Vad kan de göra?
– Vi får se vad gruppen kommer fram till. Det finns flera möjliga sätt att stödja flygplatsen, som att gå in med delägarskap, ta över flygplatsens räddningstjänst, sköta banan och förstås flyga mer, säger Christian Ziese.