I flera år har Helsingborgs kommun, som utsetts till landets bästa miljökommun, försökt förmå politiker och tjänstemän att ta tåget istället för flyget när de ska resa i arbetet.
Numera tas det ut en straffavgift på 50 procent av kostnaden för varje flygbiljett. Pengarna går till en fond och används till olika miljöförbättrande åtgärder i kommunen, till exempel trädplantering.
Och för två år sedan kom trendbrottet – politiker och tjänstepersoner minskade sitt flygande med 30 procent. Mycket pekar på att den utvecklingen fortsatte även 2019. Då minskade antalet straffavgifter.
”Viktigare skapa jobb”
Men det besvärliga läget för Ängelholm/Helsingborgs flygplats har fått Sverigedemokraten Pontus Andersson att föreslå att staden ger upp sina miljöambitioner på det här området.
– Flygplatsen behöver fler resenärer och Helsingborg behöver flygplatsen. Det handlar om att få företag att etablera sig i staden och skapa arbetstillfällen här, säger han.
Pontus Andersson tycker att politikerna ska ta bort straffavgiften och istället uppmuntra sina anställda och politiker att ta flyget.
– Jobben är viktigare än miljön i den här frågan. Vi kan inte ha miljöperspektiv in absurdum, säger han.
Men är det politikernas sak att hjälpa en privat flygplats?
– Ja, när det gäller att värna jobben och näringslivet, säger Pontus Andersson.
”Inte vår primära uppgift”
Han får omedelbart mothugg av miljönämndens ordförande, centerpartisten Johan Vesterlund.
– Vår satsning på att oftare välja tåget har gett effekt på miljön. Det skulle ge en väldigt konstig signal om vi nu backar från det, inte minst till alla helsingborgare som också kämpar för miljön. Dessutom är det inte vår primära uppgift att rädda en privat flygplats, säger han.
Men är det inte viktigt att slåss för fler jobb i Helsingborg?
– Jo, men inte på bekostnad av klimatarbetet. Dessutom har ju också näringslivet ett miljötänkande och även där väljer man allt oftare tåget, säger Johan Vesterlund.