Det återstår att se om de sju kommunerna kommer att köpa flygplatsen. Foto: Johan Nilsson/TT

Partierna inte eniga om att köpa flygplatsen i Ängelholm

Uppdaterad
Publicerad

Sju nordvästskånska kommuner är redo att köpa flygplatsen i Ängelholm tillsammans. Nu är det dags för de formella politiska besluten. Men partierna är inte eniga och det finns en oro för att flygsatsningen slår omkull klimatmålen.

Nästa vecka beslutar kommunstyrelsen i Helsingborg om det ska bli något köp av flygplatsen i Ängelholm och ett par veckor senare har fullmäktige sista ordet.

Men frågan är kontroversiell. Inte minst ur miljösynpunkt. Helsingborg har under flera år arbetat för att politiker och tjänstepersoner ska ta tåget till Stockholm och inte flyget.

Ängelholms flygplats

Politikerna är inte eniga

Förslaget att köpa flygplatsen i Ängelholm har inte minst av de skälet mötts av kritik från bland annat Miljöpartiet och även Vänsterpartiet. De tror att klimatarbetet löper stor risk att få stryka på foten eftersom fler måste ta flyget för att flygplatsen ska bära sig ekonomiskt.

Ja-sidan åberopar att flygplatsen behövs för företagens skull och för den växande besöksnäringen. Utan flygplats försvinner en del företag och därmed arbetstillfällen, sägs det i förslaget till beslut i kommunstyrelsen.

Går de två målen att kombinera?

– Ja, säger Jonas Vesterlund (C), miljönämndens ordförande. Men det är en jättestor utmaning. De onödiga flygningarna är de vi behöver få bort. De som kan ersättas med tåg bör man göra med tåg, men det finns fortfarande flygresor som är svåra att välja bort. Till exempel flygningar till norra Sverige eller ut i världen. De måste fortfarande finnas kvar.

Kommunalrådet Marcus Friberg (MP) säger nej.

– Vi kan inte både äta kakan och ha kvar den. Man måste välja, miljön eller flyget. Miljöpartiet väljer miljön och vi säger nej när frågan når fullmäktige.

Blir en förlustaffär

Flygplatsköpet blir åtminstone inledningsvis en förlustaffär.  Det framgår av det förslag till beslut som nu landat på Helsingborgspolitikernas bord. Antalet flygningar har minskat stadigt de senaste åren. Det blev ingen vinst förra året och i sin budget för 2020 räknade nuvarande ägaren Peab med förlust. Sedan kom coronaviruset och gjorde allting ännu värre. Då beslöt Peab att lägga ner.

För de sju kommunerna som ska bilda ett ägarbolag blir det en affär på totalt 50 miljoner enligt förslaget. Det ska täcka kostnaden för Peabs aktier och eventuella förluster i år. Ägarkommunerna förbinder sig enligt beslutsförslaget att täcka även kommande års förluster. Kommunerna är Helsingborg, Ängelholm, Klippan, Höganäs, Båstad, Bjuv och Perstorp.

Helsingborg betalar mest

Men insatserna varierar mellan kommunerna. Helsingborg betalar knappt 21 miljoner, mest av alla, och får 41,9 procent av aktierna. Ägarbolagets styrelse ska enligt förslaget ledas av Ängelholms kommun och i den ska politiker från samtliga tänkta ägarkommuner sitta.

I den nya koncernen ingår även ett flygplatsbolag som ska sköta driften. Peab fortsätter äga byggnader och mark. Flygplatsbolaget får betala en årshyra på runt två miljoner kronor.

Ingen enighet

Men partierna i de sju kommunerna är inte eniga. Medan Socialdemokraterna i Helsingborg sagt ja till köp, tvekar Socialdemokraterna i Bjuv.

– Vi diskuterar fortfarande men det lutar mot att vi säger nej, uppger oppositionsrådet Anders Månsson (S).

Så mycket har flygningarna minskat

Flygplatsen i Ängelholm bedriver främst flygtrafik inom Sverige. Inrikes reguljärtrafik till Stockholm stod för 97 procent av antalet passagerare år 2019. Nedan anges det totala passagerarantalet för flyget åren 2015-2019:

2015: 411 637

2016: 418 902

2017: 411 546

2018: 403 486

2019: 386 971

Källa: Förslag inför beslutet i Helsingborgs kommunstyrelse.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ängelholms flygplats

Mer i ämnet